Vak: Innovation & Entrepreneurship credits: 4

Vakcode
BKVH93IOE
Naam
Innovation & Entrepreneurship
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
S.G. Tjemkes
Werkvormen
  • Onderwijs
Toetsen
  • I & E - - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

LO1: De student kent de belangrijkste literatuur voor het begrijpen van de dynamiek en de praktijk van innovatie en ondernemerschap.
 
LO2: De student herkent nieuwe mogelijkheden in de markt, binnen de organisatie of op het gebied van technologische mogelijkheden, spoort ze op en vertaalt ze in (nieuwe) innovatieve concepten
 
LO3: De student begrijpt hoe verschillende typen van leiderschap, teams en netwerken een bijdrage leveren aan innovatie en ondernemerschap
 
LO4: De student begrijpt welke factoren van invloed zijn op succes en falen van innovaties in (nieuwe) organisaties.
 
LO5: De student is in staat creatieve ideeën om te zetten naar een consistent business model. 
 

Inhoud

Innovatie is hot. Innoveren is nodig om te groeien, of in elk geval om te overleven. Toch is de praktijk dat lang niet elke organisatie evenveel innoveert. Innoveren is niet altijd eenvoudig, maar wel voor elke organisatie noodzakelijk en mogelijk.
In dit vak leert de student hoe innovaties tot stand komen en hoe organisaties innovatiever worden. Daarnaast laten we zien dat innovatie en ondernemerschap onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Tijdens de colleges zal duidelijk worden dat ondernemerschap meer is dan het opstarten van een nieuwe onderneming. Starters zijn belangrijk, maar er is ook aandacht voor doorgroeiende ondernemingen en eveneens voor ondernemerschap in grote ondernemingen. Sommige zien het ontwikkelen van een product en/of dienst als synoniem voor innovatie. Duidelijk zal worden dat er veel meer valt te innoveren: denk aan marktinnovatie, sociale innovatie en businessmodel innovatie. Het procesmodel van Bessant & Tidd biedt een rode draad om innovatie en ondernemerschap met elkaar in verbinding te brengen: a) het herkennen van de mogelijkheden; b) het vinden van middelen; c) het ontwikkelen van de onderneming; d) waardecreatie. 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde