Vak: Algemeen onderzoek credits: 7

Vakcode
CEVB20OND
Naam
Algemeen onderzoek
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
7
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Onderzoek - Computer, organisatie tentamenbureau
  • SPSS - Overige toetsing
  • Statistiek - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
21th-century skills:
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Na het studieonderdeel onderzoek kun je:
  • een onderzoek ten behoeve van de marketingfunc-tie zelf opzetten, uitvoeren en interpreteren;
  • de uitkomsten vertalen naar concrete aanbevelin-gen voor de marketingfunctie;
  • alle aspecten van het marktonderzoekproces be-schrijven en toepassen (C2);
  • bepalen welke onderzoekstechnieken wanneer het beste (en hoe) gebruikt kunnen worden (C2).
Na het studieonderdeel statistiek kun je:
  • het juiste meetniveau (nominaal, ordinaal of ratio) van een variabele bepalen aan de hand van een omschrijving van deze variabele.
  • de standaarddeviatie en het betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde en een fractie berekenen m.b.v. van een rekenmachine.
  • de juiste statistische toets bij een bepaalde onderzoeksvraag selecteren en de toetsingsprocedure uitvoeren.
  • kansen berekenen.
Na het studieonderdeel SPSS kun je:
  • gegevens invoeren in SPSS en de resultaten ver-werken in tabellen en grafieken en interpreteren;
  • maten voor ligging en spreiding en statistische toetsen genereren in SPSS en interpreteren

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud
Onderzoek:
In het vak onderzoek komt de opzet, uitvoering en evaluatie van zowel literatuuronderzoek, deskresearch, kwalitatief als kwantitatief fieldresearch aan de orde. In werkcolleges wordt de theorie uitgelegd en wordt geoefend met de verschillende onderdelen.

SPSS:
Statistiek is een ondersteunend vak voor het correct uitvoeren van een kwantitatief marktonderzoek. Het vak bestaat uit een theoriegedeelte (gegeven als hoor/werkcollege) en een SPSS-practicum. Tijdens het SPSS practicum komen de volgende onderwerpen aan de orde:
  • Onderzoeksgegevens verwerken in tabellen en grafieken en interpreteren
  • Bepalen van maten voor ligging en spreiding
  • Het uitvoeren en interpreteren van hypothesetoetsen
Statistiek:
Tijdens de hoor/werkcollege statistiek komen de volgende onderwerpen aan de orde:
  • Beschrijvende statistiek
  • Kansrekening 
  • Betrouwbaarheidsintervallen
  • Hypothesetoetsen
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management