Vak: Marktverkenning - Marketing 1 credits: 2

Vakcode
CEVP19MKT1
Naam
Marktverkenning - Marketing 1
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marktverkenning - Marketing 1 - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
21st-century skills:
  • Commercieel bewustzijn
  • Nieuwsgierigheid
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • benoemen uit welke 6 aspecten het marketingconcept volgens Verhage bestaat;
  • minimaal 3 vormen van deskresearch en 3 vormen van field research benoemen en de voor- en nadelen van elke genoemde vorm uitleggen;
  • de theorie van de macro-, meso- en micro-omgeving toepassen op een casus;
  • de 5 fasen uit het koopbeslissingsproces van een gemiddelde consument beschrijven een uitleggen welke factoren van invloed zijn op dit proces;
  • de 3 verschillende vormen van koopgedrag van Howard & Sheth beschrijven;
  • schetsen hoe het proces van segmenteren verloopt en waarom dat van belang is.

Inhoud

Niveau:
Inleidend
 
Inhoud:
In het onderdeel marketing beginnen we met de vraag wat marketing nu precies is. Daarna gaan we dieper in op marktonderzoek (ook vanwege het project). Daarna gaan we dieper in op het in kaart brengen van de externe omgeving. Zowel op macro- als op een aantal onderdelen van het meso-niveau: de klanten (consument) en concurrenten. Ook gaan we in op segmentatie en positionering.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management