Vak: Project Design Cycle GD # 1 credits: 5

Vakcode
CMVP20PDG1
Naam
Project Design Cycle GD # 1
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
N.B.O. Lumatalale
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Project Design Cycle GD # 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

A1. De CMD’er leeft zich in de probleemcontext in en kan deze beschrijven en inkaderen.
(Niveau 1): De CMD’er beschrijft een eenvoudige probleemcontext

A2. De CMD’er stelt de gebruiker voortdurend centraal door gegevens over de wensen en behoeften van gebruikers en stakeholders te verzamelen en analyseren.
(Niveau 1): De CMD’er verzamelt en interpreteert wensen en behoeften van gebruikers en stakeholders in een bekende context.

B1. De CMD’er is in staat om creatieve ideeën te genereren aan de hand van de probleemcontext, wensen en behoeften van de gebruiker en opdrachtgever (ontwerpvoorwaarden) en deze kritisch te beschouwen en af te wegen.
(Niveau 1): De CMD’er genereert eenvoudige ideeën en legt uit hoe deze gerelateerd zijn aan de probleemcontext, wensen en behoeften van de gebruiker en opdrachtgever

C1. De CMD’er werkt digitale interactieve prototypes uit van ‘low-fidelity’ tot ‘high-fidelity’ en maakt hierbij gebruik van methoden en technieken om prototypes te maken.
(Niveau 1): De CMD’er werkt onder begeleiding eenvoudige prototypes uit en maakt hierbij gebruik van eenvoudige methoden en technieken om prototypes te maken.

D1. De CMD’er evalueert tijdens het ontwerpproces of het product/dienst het beoogde doel kan bereiken.
(Niveau 1): De CMD’er past minimaal één evaluatiemethode toe tijdens het ontwerpproces.

E1. De CMD’er acteert en presteert binnen een teamverband en maakt daarbij gebruik van diversiteit binnen een team.
(Niveau 1): De CMD’er acteert en presteert binnen een teamverband en werkt samen met andere disciplines en herkent de meerwaarde ervan.

F1. De CMD’er weet het ontwerptraject te plannen, uit te voeren, te controleren, te beheren (tijd, budget, informatie, kwaliteit, haalbaarheid), succes- en risicofactoren in te schatten en informeren over de voortgang van het ontwerpproject.
(Niveau 1): De CMD’er plant, voert uit, controleert, beheert (tijd, budget, informatie, kwaliteit, haalbaarheid), schat succes- en risicofactoren in en informeert over de voortgang bij een eenvoudig en gestructureerde ontwerptraject in een eenvoudige context.

I1. De CMD’er ontwikkelt een onderzoekende houding: is nieuwsgierig, pro-actief, open, kritisch, gericht op inzicht, bereid tot perspectiefwisseling, bereid om een oordeel uit te stellen, routines kritisch bevragen, kennis waarderen, inzicht willen delen.
(Niveau 1): De CMD’er weet wat een onderzoekende houding is en bootst het gedrag na.

Inhoud

Een inleiding tot Design Cycle 1: Concepting & Design. Studenten zullen deelnemen aan projectmatig leren, het creëren van een concept en een ontwerp door middel van samenwerking in teamverband, onder toezicht van docenten. De studenten ontwerpen hun prototype rekening houdend met de behoeften en wensen van de klant, gebruikers en andere belanghebbenden.
 
Om hun projecten te voltooien, werken studenten in teams, met behulp van specifieke toegepaste hulpmiddelen, samenwerkings- en communicatievaardigheden, feedback van collega's, vaardigheden voor kritisch denken en onderzoeksvaardigheden.

De opdracht bestaat uit twee delen: een demonstratie en een ontwikkelingsportfolio. Beide delen zijn een voorwaarde om Project Design Cycle 1 te voltooien.

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT