Vak: Project Communicatiescan credits: 4

Vakcode
COVB16CSC1
Naam
Project Communicatiescan
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
R. van der Heiden
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Communicatiescan - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De student ontwikkelt de volgende competenties op niveau 2:

 

1. Internationaal en intercultureel communiceren          

1.1 De student leert en werkt in een internationale omgeving met internationale stakeholders.

1.2 De student is zich bewust van verschillende (organisatie) culturen en communicatiestijlen en past zijn professionele gedrag hierop aan.

 

3. Analyseren en onderzoeken      

3.1 De student ontwikkelt een onderzoekende houding, is kritisch, staat open en is nieuwsgierig naar (internationale) trends, media, opvattingen en gedrag van stakeholders.

3.2 De student voert zelfstandig een praktijkonderzoek methodisch uit (volgens de ethische richtlijnen voor goed onderzoek) en ontwikkelt daartoe instrumentele vaardigheden.

3.3 De student past theorie en veelgebruikte beroepsmethoden toe ten behoeve van het vaststellen van oplossingen of communicatie-interventies voor organisaties.

3.4 De student monitort voortdurend de omgeving binnen en buiten de organisatie vanuit organisatie en maatschappij perspectief – en zet deze informatie over naar voor de organisatie relevante kennis.

 

4. Adviseren en verbinden

4.2 De student presenteert advies op overtuigende wijze en legt verantwoording af over (de resultaten van) het advies.

 

De leerdoelen die hierbij aansluiten zijn de volgende:

  1. De junior communicatieprofessional voert een communicatiescan uit bij een organisatie met een (internationaal/intercultureel) communicatievraagstuk;
  2. De junior communicatieprofessional rapporteert de resultaten van de scan in een (audit)rapport waarbij in grote lijnen geadviseerd wordt over veranderingen in het communicatiebeleid;
  3. De junior communicatieprofessional deelt vakkennis over de rol van communicatie communicatievraagstukken en gebruikt dit in het advies;

 

 

Inhoud

Communicatie levert een belangrijke bijdrage aan de ambitie van organisaties die opereren in een veranderende wereld. Communicatieprofessionals zijn aan te spreken op het communicatiever maken van die organisaties. Hieronder valt de analyse van veranderingen in de relevante omgeving van de organisatie. Welke veranderingen treden er op? Wat betekenen deze veranderingen voor de belangrijke stakeholders? Hoe denkt de organisatie hier zelf over? Hoe werkt de organisatie samen om haar (internationale) ambities waar te maken?
 
De student maakt voor een opdrachtgever met een veranderingsvraagstuk een communicatiescan. De organisatie wil graag weten wat de “huidige stand van zaken” is rondom dit vraagstuk en wat de rol van de organisatie daarin kan zijn. Ook wil de opdrachtgever weten wat er op het gebied van de interne communicatie met betrekking tot het veranderingsvraagstuk goed of minder goed gaat: weet iedereen binnen de organisatie wel wat ze zouden moeten weten? En hoe zou dat door middel van communicatie veranderd kunnen worden?

De student rapporteert de uitkomsten van de communicatiescan en vertaalt deze uitkomsten naar een advies aan de opdrachtgever. De student komt met een concreet voorstel hoe communicatie kan bijdragen aan het veranderingsvraagstuk van de organisatie.
 

De volgende onderdelen van een communicatiescan komen aan bod:

  • probleem- en omgevingsanalyse
  • organisatiebeleid
  • interne communicatie
  • externe communicatie
  • kwalitatief onderzoek aan de hand van interviews en/of focusgroep

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT