Vak: Ondernemerschap en Media credits: 5

Vakcode
COVP14CCO2
Naam
Ondernemerschap en Media
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M.S. Boersma
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Ondernemerschap en Media - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

De volgende competenties worden op niveau 1 ontwikkeld  

1.      Context & strategie

2.      Overziet ontwikkelingen in het vakgebied en het (internationale) medialandschap en kan deze inzichten vertalen naar de communicatiestrategie.

2.      Doelgroep & gedrag

5.      Verantwoordt communicatie-interventies op basis van kennis, theorie en inzichten uit onderzoek.

 

Inhoud

Ondernemerschap gaat over het ontdekken van de eigen kwaliteiten als ondernemer in communicatie en op basis hiervan ontwikkelt de student zijn eigen ondernemingsidee en toetst deze aan de markt. De student leert fundamentele strategische, marketing-en financiële stappen die nodig zijn bij het opzetten van een communicatie-adviesbureau vanuit zijn rol als startende ondernemer.
 
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Analyseren van eigen sterke en zwakke punten: op basis van zelftest, ontdekken “ik” is ook onderdeel van personal branding
- Eigen ondernemingsidee ontwikkelen en op basis hiervan internationaal marktonderzoek doen
- Leren en toepassen van strategische marktinstrumenten om de internationale communicatiemarkt te analyseren en trends te monitoren
- Het toepassen van de basis-4P of 7P marketingmix concepten in een ondernemingsplan
- Het toepassen van basis financiële modellen( kosten evaluatie, budget, prijs)
 
Ook leert de student het toepassen van visuele communicatie en mediastrategieën die nodig zijn voor het ontwikkelen van een mediaconcept en pitch.
Door hoor- en werkcolleges doet hij kennis op over beeldcommunicatie en mediastrategieën. Hij oefent deze kennis door toepassing hiervan voor het mediaconcept en pitch. Na afloop van de colleges krijgt de student een tentamen waar zijn kennis wordt getoetst. De volgende onderwerpen komen aan bod: functies van beeld, semiotiek, retorica en gestalt, basisbegrippen cross- en transmediastrategieën en kanalen, concepting en storytelling.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT