Vak: Communicatie- en Mediakunde 2 credits: 5

Vakcode
COVP14OOB2
Naam
Communicatie- en Mediakunde 2
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Heuvelman
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Communicatie- en Mediakunde 2 - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

De volgende competenties worden op niveau 1 ontwikkeld:
 
1.      Context & strategie 2.      Overziet ontwikkelingen in het vakgebied en het (internationale) medialandschap en kan deze inzichten vertalen naar de communicatiestrategie.
2.      Doelgroep & gedrag 5.      Verantwoordt communicatie-interventies op basis van kennis, theorie en inzichten uit onderzoek.
 
 

Inhoud

Is iedere communicatieprofessional hetzelfde? Wat doen ze eigenlijk? Zijn de activiteiten als communicatiemedewerker afhankelijk van het type organisatie? En hoe wordt bepaald wat effectieve communicatiemedewerkers doen?
 
De onderwijseenheid Communicatie- en mediatheorie 2 probeert de student de theoretische onderbouwing te geven om antwoorden te vinden op dit soort vragen. We gaan in op het verschil in communicatiemodaliteiten (zoals marketingcommunicatie, public affairs, lobbyen, public relations, informatie, voorlichting) en bespreken hoe er de afgelopen zestig jaar is nagedacht over de relatie tussen een zender en een ontvanger. Verder leert de student de relevante basisbegrippen uit de economie en organisatietheorie om iets zinvols te kunnen zeggen over waarom bedrijven doen wat ze doen, en wat de rol van de communicatieprofessional daarin is.
 
Daarnaast leert hij hoe hij onderzoek kan doen naar een organisatie: hij doet desk research naar de organisatie, maakt topic webs, en leert hoe hij interviews als een onderzoeksinstrument kan inzetten in zijn onderzoek.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT