Vak: Theorie trede 11 periode AB credits: 5

Vakcode
DDVB20TH11AB
Naam
Theorie trede 11 periode AB
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R. de Haan
Werkvormen
Toetsen

Leeruitkomsten

Knowledge & Understanding       
Artistiek vermogen
LKU3 De afgestudeerde demonstreert (actuele) culturele, kunsthistorische en kunstbeschouwelijke kennis en vaardigheden.
Pedagogisch en didactisch vermogen
LKU4 De afgestudeerde toont in zijn didactisch handelen adequate kennis van (vak) didactiek, psychologie en onderwijskunde
Omgevingsgericht vermogen
LKU6 De afgestudeerde ontwikkelt culturele zelfkennis en kennis van perspectieven van de ‘ander ‘
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LKU7 De afgestudeerde toont kennis van verschillende vormen van feedback
LKU8 De afgestudeerde toont kennis en inzicht in het doen van kunst educatief (praktijk) onderzoek.

Applying Knowledge & Understanding
Artistiek vermogen
LAKU2 De afgestudeerde gebruikt (actuele) culturele, kunsthistorische en kunstbeschouwelijke kennis en vaardigheden om DAZ te verbinden met andere kunstdisciplines en maatschappelijke contexten.
Interpersoonlijk vermogen
LAKU6 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid  op effectieve wijze in.
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LAKU9 Onderbouwt en benut de resultaten van (zijn) onderzoek voor de ontwikkeling van beroepsproducten die een bijdrage leveren aan een relevant vraagstuk.
MAKU17 Heeft een kritische en onderzoekende houding gericht op vakinhoudelijke vernieuwing en doorgroei.

 Making Judgements
Interpersoonlijk vermogen
LMJ6 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LMJ10 De afgestudeerde reflecteert doelbewust en/of systematisch op zijn ontwikkeling als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback.
LMJ11 De afgestudeerde formuleert voor zijn kunsteducatieve praktijk relevante onderzoeksvragen.
LMJ12 De afgestudeerde verzamelt, analyseert en interpreteert data en/of literatuur op het terrein van kunst en educatie op een systematische manier en trekt op grond hiervan conclusies.
LMJ13 De afgestudeerde onderbouwt en benut de resultaten van (zijn) onderzoek voor de ontwikkeling van beroepsproducten die een bijdrage leveren aan een relevant vraagstuk.

Communication
Interpersoonlijk vermogen
LC4 De afgestudeerde hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en -strategieën.
LC5 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
Omgevingsgericht vermogen
LC8 De afgestudeerde draagt adequaat zijn visie uit op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving.

Learning Skills
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LLS4 De afgestudeerde reflecteert doelbewust en/of systematisch op zijn ontwikkeling als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback.
LLS5 De afgestudeerde gebruikt praktijkervaringen en (praktijk)onderzoek voor een duurzame ontwikkeling van zijn beroepsvisie en professionaliteit.

Inhoud

Educational Theory: students familiarise themselves with educational practice and are introduced to the pedagogical, didactic and methodical aspects of dance instruction. Students learn about the theoretical background of art and the performing arts in this domain too. In step 9, this domain is combined with the Theatre Theory domain in the Bachelor of Dance degree programme.

Applied Theory
In this component, the theoretical components acquired are applied and assessed in practice.

Art & Cultural History
Art & Cultural History places art and cultural expressions in a historical perspective.

Art Education
The design and development of art-education lesson plans in the broadest sense of the term; the assimilation of knowledge on watching, feeling and teaching art.

Dance History
Dance History puts dance (in the broadest sense of the word) into a historical perspective.
 
Individual Research Supervision
In these contact hours, Field of Work Research is supervised by a coach.

MEDI
MEDI covers the theoretical and practical substantiation of teaching and involves the independent development and implementation of lesson plans, learning plans and curricula for General Dance Development, Ballet, Pop-Theatre-Musical Dance, Jazz Dance and Tap Dance.

Music History
Music History puts the various relevant musical movements into a historical perspective and lays the foundations for music knowledge in dance and musical practice.

Musical History
Musical History puts the musical into a historical perspective.

Human and Movement Sciences
In Human and Movement Sciences, students gain a basic knowledge of the anatomy, physiology and pathology of the musculoskeletal and vocal systems and subject-specific first-aid skills.

Practical Artistic Research & Development
Research and development in the performing arts are key to this domain component.

Psychology
Psychology covers the basic principles of psychology and developmental psychology.

Education Science
Education Science is the science that describes, understands and explains learning, training and development in education.
              
Field of Work Research
Students independently conduct research on a topic related to their future field of work and present their research to an assessment committee.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Lucia Marthas Institute for Performing Arts