Vak: Energy & Risk credits: 5

Vakcode
FEMP20EAR1C
Naam
Energy & Risk
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R.G. Keun
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Onderzoeksrapport - Overige toetsing
  • Portfolio & Assessment - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Bij Onderzoeksrapport:
  1. De student toont onderzoekend vermogen door onder begeleiding oplossingen en keuzes bij praktijkvragen te verantwoorden binnen de context van risico-identificatie voor een onderneming in een gegeven casus. Hij formuleert hierbij een aantal aanbevelingen op basis van kennis van risicoanalyse.
  2. De student communiceert schriftelijk in het Nederlands en Engels. De communicatie is gericht op eenvoudig advies en professionele meningsvorming.
 
Bij portfolio en assessment:
  1. De student ontwikkelt zijn Professionele Identiteit (PI) door zich bewust te zijn van zijn eigen kennis, kunde en kwaliteiten in relatie tot zijn opleiding en zijn toekomstige beroep en legt daarover mondeling en schriftelijk verantwoording af. Hij weet wat hij kan en kent zijn ontwikkelpunten. 
  2. De student toont zijn eigen professionele identiteit door: 
  • te reflecteren op eigen kennis en kunde en eigen toekomstig beroep ook in relatie tot maatschappij en maatschappelijke verwachtingen. 
  • te reflecteren op eigen verantwoord handelen m.b.t. de kwaliteit van eigen en andermans werk en gericht op eigen normen en waarden. Hierbij toont hij basiskennis over beroeps- en gedragscodes, (inter)culturele verschillen, ethiek en ethische beginselen gericht op toekomstig handelen als financieel professional.  
  • zelfsturing te tonen bij het uitvoeren van de opdrachten binnen de projectgroep/ klas en bij het doorlopen van de eigen opleiding. 
  • een ondernemende houding te tonen bij het uitvoeren van de opdrachten binnen de projectgroep/ klas en bij het doorlopen van de eigen opleiding. 
  • een onderzoekende houding te tonen bij het uitvoeren van de opdrachten binnen de projectgroep/ klas en bij het doorlopen van de eigen opleiding. 
effectief samen te werken met medestudenten in een projectgroep/ klas aan opdrachten gericht op het financieel economisch werkveld. De samenwerking is gericht op kwaliteitsverbetering van het eindresultaat. 

Inhoud

De student schrijft een onderzoeksrapport binnen de context van een casus over risico-identificatie De student formuleert eenvoudige aanbevelingen op basis van een diagnostisch onderzoek waarbij de student tot de oorzaken van het gestelde probleem dient te komen. Bij deze aanbevelingen geeft de student blijk van basiskennis op het gebied van risicomanagement. Het praktijkprobleem is gebaseerd op een casus van de Gasunie. De energietransitie en duurzame energiebronnen spelen een rol in het project.  
 

Voor het onderdeel Engels schrijven de studenten een management letter voorafgaand aan het onderzoeksrapport. Dit betekent dat de student op basis van het onderzoeksrapport aanbevelingen doet aan de opdrachtgever in een engelstalige management summary. Verder stellen de studenten zelf een Engelse glossary (woordenboek) samen. Op deze wijze verbreden en verdiepen de studenten hun financiële vocabulaire kennis. Ook wordt van de studenten verwacht dat zij hun gemaakte werk, vorderingen, presentaties en dergelijke bijhouden in een portfolio op blackboard. 

 

De student legt schriftelijk en mondeling verantwoording af over de ontwikkeling van zijn professionele identiteit op niveau 1 door in een assessment aan te tonen dat hij zich bewust is van zijn eigen kennis, kunde en kwaliteiten in relatie tot zijn opleiding en zijn toekomstige beroep. Hij weet wat hij kan en kent zijn ontwikkelpunten.  

Het assessment wordt uitgevoerd op basis van een portfolio dat is samengesteld uit PI-opdrachten uit blok 1.1, 1.2. en 1.3. Door het uitwerken van de opdrachten laat de student zien dat hij zijn professionele identiteit bewust heeft ontwikkeld en dat hij deze heeft getoond zoals beschreven in de leeruitkomsten. 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management