Vak: Recht credits: 2
- Vakcode
- FMDB18SDSREC
- Naam
- Recht
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 2
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- CONVERSIE
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Recht - Opdracht
Leeruitkomsten
Hoofd leeruitkomst
De student beschrijft en analyseert potentiële bedrijfskundige/juridische risico’s die de continuïteit van een gegeven bedrijf kunnen beïnvloeden
De student
De student beschrijft en analyseert potentiële bedrijfskundige/juridische risico’s die de continuïteit van een gegeven bedrijf kunnen beïnvloeden
De student
- benoemt de verschillende juridische aspecten van het management (personeel, productie, commercieel, financieel en strategisch);
- demonstreert inzicht in de juridische kwaliteit van de organisatie;
- demonstreert inzicht in de mogelijke bedrijfskundige/juridische risico's die de organisatie loopt en de wijze waarop daarmee wordt omgegaan;
- formuleert maatregelen om die bedrijfskundige/juridische risico's te beheersen c.q. te verminderen
Inhoud
De toekomstige beroepsbeoefenaar in het facilitaire werkveld wordt in het kader van deze collegereeks gewezen op het signaleren, beschrijven en analyseren van potentiële bedrijfskundige/juridische risico’s die de bedrijfsvoering en continuïteit van een bedrijf kunnen beïnvloeden. Pas nadat ‘het probleem’ zich heeft geopenbaard, zoekt de traditioneel ingestelde manager naar oplossingen. Dit noemen we wel de reactieve benadering.
Door bij de start van de (bedrijfs-)processen juridische kwaliteit in te bouwen (het formuleren van beleid of beleidsmaatregelen, bv; protocollen, instructies, werkschema’s, huisregels etc.), kunnen negatieve gevolgen worden voorkomen. Een facility manager zal zich dus ervan bewust moeten zijn dat niet alles ad hoc kan worden opgevangen maar dat hij zich proactief binnen de organisatie zal dienen op te stellen. ‘Voorkomen is immers beter dan genezen’
Door bij de start van de (bedrijfs-)processen juridische kwaliteit in te bouwen (het formuleren van beleid of beleidsmaatregelen, bv; protocollen, instructies, werkschema’s, huisregels etc.), kunnen negatieve gevolgen worden voorkomen. Een facility manager zal zich dus ervan bewust moeten zijn dat niet alles ad hoc kan worden opgevangen maar dat hij zich proactief binnen de organisatie zal dienen op te stellen. ‘Voorkomen is immers beter dan genezen’
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Institute of Future Environments