Vak: Management v d Facilitaire Organisatie credits: 3
- Vakcode
- FMVP18WFMMFO
- Naam
- Management v d Facilitaire Organisatie
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.C.M. Lechner
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- MFO - Computer, organisatie tentamenbureau
Leeruitkomsten
Hoofdleeruitkomst
De student herkent bedrijfskundige basisbegrippen en hun relatie met Facility Management
De student
De student herkent bedrijfskundige basisbegrippen en hun relatie met Facility Management
De student
- beschrijft de termen organisatie, bedrijf en onderneming en definieert het begrip “bedrijfskunde”
- beschrijft primaire activiteiten binnen organisaties en herkent daarin de plek van Facility Management
- beschrijft ondersteunende activiteiten binnen organisaties en herkent daarin de plek van Facility Management
- herkent de verschillende dimensies van organisatieomgevingen en geeft aan op welke wijze organisatie en omgeving elkaar beïnvloeden
- beschrijft het strategieformulering proces en de besturing en de implementatie hiervan
Inhoud
In de module Management van de Facilitaire Organisatie (MFO-1) leert u dat er een relatie bestaat tussen enerzijds de strategie en de inrichting van een (facilitair) bedrijf en anderzijds wat er in de (facilitaire) omgeving (klanten en maatschappij) gebeurt. Hoe een (facilitair) bedrijf beter in kan spelen op de wisselende vragen van haar (interne) klanten en brede maatschappelijke ontwikkelingen, hoe beter een bedrijf functioneert en indien gewenst kan groeien.
Het afstemmen op de vraag van de klant op directieniveau heeft uiteraard gevolgen voor het werk op de werkvloer. Daar zijn verschillende afdelingen bezig de producten te maken en/of diensten te leveren. De werkprocessen dienen dan ook telkens bij- en afgesteld te worden als de vraag van de klant veranderd. Hoe beter er samengewerkt wordt tussen de afdelingen en de afdelingshoofden, hoe beter de afstemming op de vraag van de klant plaats vindt.
Door middel van een vijf- á zestal colleges wordt u door de stof van beide modules geleid en worden de belangrijkste thema’s behandeld. Op deze werkcolleges wordt interactief aandacht besteed aan de theorie en is er gelegenheid om vragen te stellen over de stof. Vragen die bij je opkomen tijdens de zelfstudie, kun je in een volgend werkcollege stellen.
Het afstemmen op de vraag van de klant op directieniveau heeft uiteraard gevolgen voor het werk op de werkvloer. Daar zijn verschillende afdelingen bezig de producten te maken en/of diensten te leveren. De werkprocessen dienen dan ook telkens bij- en afgesteld te worden als de vraag van de klant veranderd. Hoe beter er samengewerkt wordt tussen de afdelingen en de afdelingshoofden, hoe beter de afstemming op de vraag van de klant plaats vindt.
Door middel van een vijf- á zestal colleges wordt u door de stof van beide modules geleid en worden de belangrijkste thema’s behandeld. Op deze werkcolleges wordt interactief aandacht besteed aan de theorie en is er gelegenheid om vragen te stellen over de stof. Vragen die bij je opkomen tijdens de zelfstudie, kun je in een volgend werkcollege stellen.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Institute of Future Environments