Vak: Theorie trede 9 periode CD credits: 10

Vakcode
LAVP20TH9CD
Naam
Theorie trede 9 periode CD
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
R. de Haan
Werkvormen
Toetsen

Leeruitkomsten

De functie van trede 9 is oriëntatie en confrontatie.
 
In de loop van trede 9 ontdekt de student, samen met zijn docenten, de antwoorden op de volgende drie vragen: Kan ik het? Vind ik het leuk? Wil ik het?
 
In trede 9 wordt gewerkt aan:
  • De aanleg van een methodische, technische, cognitieve en artistieke bodem, waarop in de hoofdfase wordt voortgebouwd;
  • De oriëntatie op het beroepenveld;
  • De beslissing, in samenspraak met de docenten, of de student alléén de opleiding Hbo-Bachelor Dans gaat doen, naast de opleiding Hbo-Bachelor Dans een gedeelte van de opleiding Hbo-Bachelor Docent Dans gaat doen of binnen vier jaar beide opleidingen tegelijk gaat doen (zie hoofdstuk 3.5 van deze OER);
  • de beslissing, in samenspraak met de docenten, welke opleiding wellicht beter bij de student past wanneer blijkt dat de antwoorden op een of meer van de vragen Kan ik het? Vind ik het leuk? en Wil ik het? negatief is.

Inhoud

Knowledge & Understanding
Ambachtelijk
KU10 De afgestudeerde laat in zijn handelen en communiceren merken over kennis van de theatertheorie te beschikken, kan zichzelf en zijn werkzaamheden in een historische context plaatsen en kan koppelingen maken met andere kunstvormen.
KU12 De afgestudeerde herkent de (historische) betekenis van bewegingsvormen en -stijlen ten behoeve van (dans)repertoire en kan dat toelichten.
KU15 De afgestudeerde toont grondig inzicht in dans- musicaltechnieken.
KU16 De afgestudeerde maakt gebruik van de opbouw, systematiek en terminologie van een of meer bestaande danstechnieken.
KU17 De afgestudeerde is in staat de dans- en ballettechniek te analyseren.
Applying Knowledge & Understanding
Analytisch/Assimilerend
AKU10 De afgestudeerde heeft een analytisch inzicht.
AKU12 De afgestudeerde bereidt zich adequaat voor op zijn werkzaamheden en levert de gewenste kwaliteit.
AKU13 De afgestudeerde is in staat zich als een professioneel podiumkunstenaar op sollicitaties en audities te profileren en voor te bereiden.
AKU15 De afgestudeerde analyseert, op basis van zijn theoretische kennis, de tijd, stijl en vorm van een musical-, dans- of popproductie of -proces.
Innovatief
AKU18 De afgestudeerde heeft een analytisch inzicht.
AKU20 De afgestudeerde bereidt zich adequaat voor op zijn werkzaamheden en levert de gewenste kwaliteit.
AKU23 De afgestudeerde analyseert, op basis van zijn theoretische kennis, de tijd, stijl en vorm van een
musical-, dans- of popproductie of -proces.
MJ2 De afgestudeerde heeft inzicht in de functie van de podiumkunsten en kan deze zo nodig toelichten in diverse sectoren van de samenleving.
Making Judgements
Omgevingsgericht
MJ1 De afgestudeerde integreert culturele en maatschappelijke ontwikkelingen in de podiumkunst.
MJ3 De afgestudeerde verdiept zich in de innovatie van verschillende kunsten en laat zich hierdoor inspireren.
MJ4 De afgestudeerde staat open voor ontwikkelingen op maatschappelijk, cultureel en wetenschappelijk gebied en gebruikt dit waar mogelijk in zijn werkzaamheden.
MJ5 De afgestudeerde is flexibel, gedisciplineerd, stressbestendig en initiatiefrijk.
Reflectief
MJ7 De afgestudeerde reflecteert zelfstandig en op aanwijzing van derden op zichzelf en neemt naar aanleiding daarvan actie.
Communication
Communicatief
C3 De afgestudeerde verwoordt en legitimeert zijn kennis en opvattingen in zijn beroepscontext zowel schriftelijk als mondeling effectief en efficiënt naar buitenstaanders en vakgenoten.
C4 De afgestudeerde ontleedt, verwerkt en beïnvloedt zelfstandig een communicatieproces.
Ondernemend
C7 De afgestudeerde presenteert zichzelf overtuigend en is in staat constructief een gesprek te voeren.
Learning Skills
Lerend
LS3 De afgestudeerde past brede vakkennis en culturele kennis toe, houdt deze actueel en breidt deze uit op diverse gebieden.
LS6 De afgestudeerde is een life-long-learner.
Innovatief
LS8 De afgestudeerde geeft zelfstandig verworven kennis en vaardigheden op eigen wijze vorm en concretiseert deze.
LS9 De afgestudeerde geeft nieuw verworven theoretische inzichten op eigen wijze vorm en zet deze in bij de ontwikkeling van zijn professionele loopbaan.
Music Theory / History
Music Theory / History gaat in op de theoretische aspecten van de muziek, plaatst de verschillende relevante muziekstromen in historisch perspectief en legt de basis voor muziekkennis in de dans- en musicalpraktijk.
Dance History
Dance History plaatst dans in de ruimste zin des woords in historisch perspectief.
Dramaturgy
Dramaturgy omvat de leer van de dramatische kunst en biedt theoretische voorbereiding op acteren.
Art & Cultural History
Art & Cultural History  plaatst kunst en cultuur in historisch perspectief.
Musical History
Musical History plaatst de musical in historisch perspectief.
Individual Research Coaching
Bij Individual Research Coaching leert de student onderzoek doen onder begeleiding van een docent van het Workfield Research.
Workfield Research
De student voert zelfstandig een onderzoek uit over een onderwerp dat gerelateerd is aan het toekomstige werkveld en presenteert zijn onderzoek voor een beoordelingscommissie.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Lucia Marthas Institute for Performing Arts