Vak: Marktverkenning - Algemene Economie credits: 2

Vakcode
MMVP15AEC
Naam
Marktverkenning - Algemene Economie
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
R.A. Hulst
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marktverkenning - Algemene Economie - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • de invloed van economische variabelen in nieuwsberichten (krant, Internet) analyseren;
  • voorspellen of een verandering in een economische variabele een remmende of stimulerende invloed heeft op de economie van een land;
  • uitleggen hoe de verandering van een economische variabele de afzet, omzet en winst van een product/bedrijf of bedrijfstak beïnvloedt;
  • de marktomgeving van een specifiek bedrijf beschrijven en analyseren (marktverkenning);
  • de invloed van actueel economisch nieuws op de resultaten van je bedrijf analyseren.

Inhoud

Niveau:
Inleidend
 
Inhoud:
Bij Algemene Economie komen drie onderwerpen uit de bedrijfsomgeving aan de orde die grote invloed hebben op het functioneren en de resultaten van bedrijven. Allereerst zijn dat macro-economische grootheden die alle bedrijven in meerdere of mindere mate beïnvloeden. Belangrijke begrippen zijn in dit verband onder andere nationaal inkomen, inflatie, economische groei, conjunctuur en consumentenvertrouwen. Je leert wat deze grootheden inhouden, hoe het verband tussen bijvoorbeeld economische groei en inflatie ligt en hoe je de ontwikkeling van bijvoorbeeld het nationaal inkomen kunt verklaren. Ten slotte analyseer je hoe deze grootheden op het reilen en zeilen van specifieke bedrijven inwerken.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE, Hanze.nl/JCA of de blackboard course.

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

Bijzonderheden:
Verplichte aanwezigheid.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management