Vak: Strategie en Innovatie credits: 3

Vakcode
MRVH4SIN
Naam
Strategie en Innovatie
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
CONVERSIE
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Strategie & Innovati- - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten:
  • De student begrijpt waarom innovatie van belang is voor organisaties, en waar innovatie vandaan komt en past de theorie toe op casuïstiek.
  • De student heeft kennis van strategische planning van innovatie, het strategisch belang van innovatie, opvolgende productgeneraties, in stand houden van een “brand” en past deze kennis toe op casuïstiek
  • De student kan verschillende trends in de externe omgeving beschrijven, kan beoordelen hoe en waarom die van belang zijn voor een organisatie en past dit alles toe op casuïstiek.
  • De student begrijpt dat innovatie een doelgerichte samenwerking is om iets te realiseren, beseft het belang van samenwerking en verschillende expertise / kennis die nodig is om tot innovatie te komen, en past dit alles toe op casuïstiek
  • De student begrijpt het belang van externe partijen en netwerken voor het identificeren van nieuwe mogelijkheden, ontwikkelingen en behoeften. Hier valt ook het “scannen” van doelgroepen, producttrends onder. Dit alles wordt toegepast op casuïstiek
  • De student begrijpt de complexiteit van het organiseren van een innovatietraject (integrale beheersing van een totaaltaak, integraal overzicht over het gehele traject)
  • De student beschrijft hoe je innovatie trajecten managed, hoe je het proces van innoveren beheerst en managed (beheersing van een totaal taak, overzicht). De student weet hoe je commerciële introductie van innovaties in de organisatie borgt
  • De student weet hoe je de resultaten van innovatie bepaalt, hoe investeringen en terugverdientijd eruit zien voor een innovatie. Ook learning en intellectual property rights (IPR) wordt hierbij meegenomen.
  • De student weet hoe problemen in de bedrijfsvoering (interne proces) geïdentificeerd en geanalyseerd worden en daar via innovatie opgelost worden
PLU's:
PLU5: De BKM’er adviseert vanuit een ondernemende en creatieve houding strategische alternatieven en innovatieve oplossingen voor problemen van organisaties ter verbetering en vernieuwing van hun bedrijfsprocessen.

Inhoud

Het doel van dit vak is tweeledig. Enerzijds maken we duidelijk hoe innovaties tot stand komen. Hoe komt de student aan innovatieve ideeën, hoe zet hij die om in nieuwe producten en hoe introduceert hij die op de markt? We richten ons niet alleen op nieuwe goederen of diensten, maar ook op nieuwe bedrijfsprocessen, dus: hoe ontwikkelt hij een proces en hoe voert hij dat in? Anderzijds bespreken we wat er bij komt kijken om een organisatie innovatiever te maken. Het is belangrijk dat een organisatie de juiste randvoorwaarden creëert om een continue reeks innovatie voort te brengen. Om deze twee doelstellingen te realiseren hebben we dit vak opgedeeld in vier delen, namelijk: 1) de basis van innoveren; 2) de ingrediënten van innoveren; 3) de ingrediënten van vernieuwen; 4) het uitvoeren van innovatieprojecten.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde