Vak: Kwantitatieve Technieken 4 (Statstiek) credits: 1

Vakcode
MRVH7KTS4
Naam
Kwantitatieve Technieken 4 (Statstiek)
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
CONVERSIE
Werkvormen
  • Onderwijs
Toetsen
  • Statistiek - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten:
De leeruitkomsten van Statistiek 2 zijn:
  • De student toetst hypothesen in Excel op basis van een aangereikte casus. 
  • De student berekent de mate van verband tussen sets van aangereikte data van verschillende meetniveau's
  • De student past berekeningen m.b.t. prijsindexcijfers toe op basis van aangereikte data.
  • De student maakt trendberekeningen m.b.v. Excel aan de hand van aangeleverde data.
Statistiek valt onder het kernvakgebied Kwantitatieve Technieken
  • Statistiek draagt bij aan de Taakcompetenties: Diagnosticeren en Ontwerpen (niveau 1)
  • Statistiek draagt bij aan de Generieke competenties: Methodisch handelen en ICT vaardig (niveau 1)
  • Statistiek draagt bij aan de volgende PLU BMER: De BKM’er maakt gebruik van gangbare methoden en technieken van praktijkgericht onderzoek, verantwoordt de eigen handelswijze en resultaten op een bedrijfskundig relevante en adequate manier aan de interne en externe stakeholders van de organisatie en relateert deze aan de doelstellingen van de organisatie.

Inhoud

Inhoud:
Dit onderdeel is een voortzetting van KT1: Excel, KT 3: SPSS en met name KT 2: Statistiek. Dit onderdeel is essentieel bij het interpreteren van kwantitatieve gegevens die door onderzoek zijn verkregen. Basale kennis en vaardigheid met Statistiek is belangrijk om op een verantwoorde manier gegevens te ordenen, samen te vatten en te analyseren om daarna verantwoorde conclusies te trekken.

In de lessen wordt geoefend met hypothesetoetsing, verbanden leggen en indexen. De verworven kennis en vaardigheden zullen voor een deel in het integrale project (Project IP-B) in de praktijk worden gebracht door de resultaten en metingen op hun werkelijke merites te beoordelen.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde