Vak: Organisatieverandering credits: 3
- Vakcode
- MRVH7ORV
- Naam
- Organisatieverandering
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- CONVERSIE
- Werkvormen
-
- Onderwijs
- Toetsen
-
- Organisatieverandering - Computer, organisatie tentamenbureau
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten:
Programma leeruitkomsten (PLU):
PLU: 6
Leeruitkomsten (LO):
LO1: De student kan het kleurendenken van de Caluwé en Vermaak beschrijven en toepassen.
LO2: De student kan de verschillende stappen uit het werkmodel van de Caluwé en Vermaak beschrijven en toepassen op een casus.
LO3: De student kan de verschillende mechanismen die organisatieverandering zo complex maken onderscheiden.
LO4: De student kan op basis van casuïstiek inzichtelijk maken wat de onderliggende problematiek, knelpunten en verbanden zijn.
LO5: De student kan op basis van casuïstiek volgens de methode van de Caluwé en Vermaak een passende veranderaanpak ontwerpen (inclusief veranderstrategie en interventies
Programma leeruitkomsten (PLU):
PLU: 6
Leeruitkomsten (LO):
LO1: De student kan het kleurendenken van de Caluwé en Vermaak beschrijven en toepassen.
LO2: De student kan de verschillende stappen uit het werkmodel van de Caluwé en Vermaak beschrijven en toepassen op een casus.
LO3: De student kan de verschillende mechanismen die organisatieverandering zo complex maken onderscheiden.
LO4: De student kan op basis van casuïstiek inzichtelijk maken wat de onderliggende problematiek, knelpunten en verbanden zijn.
LO5: De student kan op basis van casuïstiek volgens de methode van de Caluwé en Vermaak een passende veranderaanpak ontwerpen (inclusief veranderstrategie en interventies
Inhoud
Bedrijfskundigen interveniëren in organisaties om organisatieproblemen op te lossen. Ze doen dat in het kader van de interventiecyclus. Die bestaat uit een diagnose van het probleem, het ontwerp van een oplossing, de implementatie van de oplossing en de evaluatie van de resultaten van de interventie of het veranderingsproject. Veranderingstrajecten hebben altijd een ‘wat’-kant (dat wat er wordt herontworpen) en een ‘hoe’-kant (hoe gaan we de verandering doorvoeren?). Dit wordt ook wel het ontwerpkundige en het veranderingskundige aspect van een veranderingstraject genoemd.
De 'hoe'-kant van veranderen staat centraal in de colleges over de methode van de Caluwé. Centraal in deze benadering staat het denken over veranderen in 5 kleuren. We zullen, als aansluiting op het IP binnen dit blok ook stilstaan bij de ’wat'-kant van veranderen en dan vooral bij een aantal ontwerpprincipes die de student kan toepassen binnen de casus van het IP.
We staan stil bij:
De 'hoe'-kant van veranderen staat centraal in de colleges over de methode van de Caluwé. Centraal in deze benadering staat het denken over veranderen in 5 kleuren. We zullen, als aansluiting op het IP binnen dit blok ook stilstaan bij de ’wat'-kant van veranderen en dan vooral bij een aantal ontwerpprincipes die de student kan toepassen binnen de casus van het IP.
We staan stil bij:
- waarom organisaties veranderen;
- historie van organisatieverandering;
- tools om te zien dat er verschillende aanpakken zijn;
- toepassen van de tools, wanneer doe je wat?;
- inzicht in eigen veranderopvatting;
- verschillende diagnosemodellen;
- interventiemogelijkheden.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Bedrijfskunde