Vak: Schriftelijk Rapporteren en Project MM credits: 2
- Vakcode
- MRVH7SRP
- Naam
- Schriftelijk Rapporteren en Project MM
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 2
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- CONVERSIE
- Werkvormen
-
- Onderwijs
- Toetsen
-
- Schriftelijk Rap & Project MM - Opdracht
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten:
Programmaleeruitkomst (PLU)
PLU 2: De BKM’er maakt gebruik van gangbare methoden en technieken van praktijkgericht onderzoek verantwoordt de eigen handelswijze en resultaten op een bedrijfskundige relevante en adequate manier aan de interne en externe stakeholders van de organisatie en relateert deze aan de doelstellingen van de organisatie.
PLU10: De BKM’er communiceert effectief in het Nederlands en Engels, zowel schriftelijk als mondeling, met professionals vanuit verschillende disciplines en achtergronden.
Leeruitkomsten:
Na afloop van de training Schriftelijk Rapporteren & Projectmanagement kan de student een plan van aanpak schrijven:
Toepassing van de leeruitkomsten in de training Schriftelijk Rapporteren & Projectmanagement
Schrijven van verslagen, rapporten en nota’s is een complexe vaardigheid, die uiteen valt in deelvaardigheden: heldere opbouw, duidelijke formuleringen, gericht op de doelgroep, correcte spelling en dergelijke. Een goede schrijfvaardigheid is een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen functioneren als hbo-professional.
Deze training is een vervolg op de trainingen Schriftelijk Rapporteren 1 en Projectmanagement, Communicatie & Samenwerken die in leerjaar 1 zijn aangeboden.
Programmaleeruitkomst (PLU)
PLU 2: De BKM’er maakt gebruik van gangbare methoden en technieken van praktijkgericht onderzoek verantwoordt de eigen handelswijze en resultaten op een bedrijfskundige relevante en adequate manier aan de interne en externe stakeholders van de organisatie en relateert deze aan de doelstellingen van de organisatie.
PLU10: De BKM’er communiceert effectief in het Nederlands en Engels, zowel schriftelijk als mondeling, met professionals vanuit verschillende disciplines en achtergronden.
Leeruitkomsten:
Na afloop van de training Schriftelijk Rapporteren & Projectmanagement kan de student een plan van aanpak schrijven:
- dat voldoet aan de eisen die gesteld zijn in de theorie van projectmanagement;
- waarin de juiste stijl gehanteerd is;
- waarin de juiste argumentatie en informatiebronnen gebruikt zijn;
- dat voldoet aan de eisen die gesteld zijn bij Rapporteren 1 van de propedeuse (voorwaardelijk).
Toepassing van de leeruitkomsten in de training Schriftelijk Rapporteren & Projectmanagement
Schrijven van verslagen, rapporten en nota’s is een complexe vaardigheid, die uiteen valt in deelvaardigheden: heldere opbouw, duidelijke formuleringen, gericht op de doelgroep, correcte spelling en dergelijke. Een goede schrijfvaardigheid is een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen functioneren als hbo-professional.
Deze training is een vervolg op de trainingen Schriftelijk Rapporteren 1 en Projectmanagement, Communicatie & Samenwerken die in leerjaar 1 zijn aangeboden.
Leeruitkomsten | |||
Na afloop van de training Schriftelijk Rapporteren & Projectmanagement kan de student een plan van aanpak schrijven: | Toelichting | ||
1. | Toepassen | dat voldoet aan de eisen die gesteld zijn in de theorie van projectmanagement | Hoofdstuk 6, “Maken van een plan van aanpak” (Grit, 2015) vormt de basis van het plan van aanpak. |
2. | Toepassen | waarin de juiste stijl gehanteerd is | Professionele stijl: exact, geen spreektaal, geen onnodige lijdende vorm, geen onnodige naamwoordstijl, geen rolwisseling, geen nodeloos ingewikkelde zinsconstructies (bv. tangconstructies) (enz.) |
3. | Toepassen | waarin juiste argumentatie en informatiebronnen gebruikt zijn | Juiste argumentatie: logische opbouw, overtuigend, geen aannames, geen drogredeneringen (enz.); Informatie: zelf achtergrondinformatie verzamelen en de bronnen verantwoorden |
4. | Toepassen | dat voldoet aan de eisen die gesteld zijn bij Rapporteren 1 (voorwaardelijk) | In het eerste jaar heeft de student geleerd aan welke structuureisen een rapport moet voldoen, zowel uiterlijk (bv. omslag, inhoudsopgave) als innerlijk (alinea-indeling). Ook bevat het taalgebruik geen tot weinig spelfouten (max. 3 per pagina). |
Inhoud
In een organisatie worden activiteiten steeds vaker als project uitgevoerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor bouwprojecten, automatiseringsactiviteiten, invoering van een nieuwe werkwijze en afname van een marktonderzoek. Om als werknemer goed uit de voeten te kunnen, moet deze daarom een aantal projectvaardigheden bezitten. Ook in het onderwijs werken studenten vaak in een project. Denk hierbij aan de integrale producten in jaar 1 en 2 en de oriënterende stage en de afstudeerstage in respectievelijk jaar 3 en 4.
De eindopdracht voor dit studieonderdeel bestaat uit het schrijven van een plan van aanpak voor het project Innovatie van blok 2.2. Tijdens de kick-off van het project wordt tijdens een hoorcollege een instructie gegeven op basis waarvan de student individueel een plan van aanpak schrijft voor het project. De inhoud van het plan van aanpak wordt beoordeeld op basis van de theorie van Grit (2015). De structuur en het taalgebruik van het plan van aanpak worden beoordeeld op basis van de theorie van Nederhoed (2010).
De eindopdracht voor dit studieonderdeel bestaat uit het schrijven van een plan van aanpak voor het project Innovatie van blok 2.2. Tijdens de kick-off van het project wordt tijdens een hoorcollege een instructie gegeven op basis waarvan de student individueel een plan van aanpak schrijft voor het project. De inhoud van het plan van aanpak wordt beoordeeld op basis van de theorie van Grit (2015). De structuur en het taalgebruik van het plan van aanpak worden beoordeeld op basis van de theorie van Nederhoed (2010).
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Bedrijfskunde