Vak: Introdcution Business Administration credits: 4

Vakcode
MRVP63IBK
Naam
Introdcution Business Administration
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
S.G. Tjemkes
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Intro BA - - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Leeruitkomst 1: De student kan vanuit het core business kernvakgebied Operations Management:
  1. verschillende typen transformatieprocessen binnen een organisatie herkennen en beschrijven;
  2. eenvoudige productiviteits-calculaties voor een organisatie uitvoeren;
  3. verschillende klantenorderontkoppelpunten in een organisatie herkennen en beschrijven;
  4. verschillende typen processen in een organisatie herkennen en beschrijven; e- verschillende typen lay-out in een organisatie herkennen en beschrijven.
Leeruitkomst 2: De student kan vanuit het core business kernvakgebied Organisational Design and Behavior:
  1. Verschillende organisatiestructuren en organisatieculturen beschrijven;
  2. Personeelsmanagement beschrijven in termen van het suren van de in-, door- en uitstroom van personeel;
  3. De belangrijkste dimensies van leiderschap beschrijven.
Leeruitkomst 3: De student kan vanuit het core business kernvakgebied Management Information Systems:
  1. Een relatie leggen tussen besturing van een organisatie en (de noodzaak van) informatiestromen;
  2. Criteria benoemen die een rol spelen bij het verzamelen, opslaan en presenteren van informatie t.b.v. bedrijfsvoering;
  3. Beschrijven welke informatie nodig is om de kwaliteit van een organisatie te kunnen verhelderen en beoordelen; d- Een onderscheid maken tussen informatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
Leeruitkomst 4: De student kan vanuit het core business kernvakgebied Strategic Management:
  1. De doelstellingen, rol en verantwoordelijkheden van strategisch management binnen de organisatie beschrijven;
  2. Relatie leggen tussen de functionele gebieden in organisaties en strategisch management;
  3. Processen en activiteiten die horen bij strategieontwikkeling beschrijven.
Leeruitkomst 5: De student kan vanuit en integratieve bedrijfskundige benadering:
  1. De in een organisatie aanwezige stromen in termen van mensen, middelen en informatie beschrijven en met elkaar in verband brengen ( de vier kerndomeinen met elkaar in verband brengen).
Leeruitkomst 6: De student kan vanuit een integratieve:   
  1. Uit gegeven feiten afleiden of er sprake is van rechtsfeiten en benoemen wat voor soort rechtsfeiten het betreft;
  2. Uit gegeven feiten afleiden of er sprak is van privaatrecht of publiekrecht, objectief of subjectief recht, aanvullend of dwingend recht, materieel of formeel recht;
  3. Wetsartikelen op de juiste wijze citeren;
  4. Relevante wetartikelen vinden in de wettenbundel voor de oplossing van een eenvoudige juridische vraag;
  5. Vis het juridisch oplossingsformat een eenvoudige casus op het gebied van het contractenrecht oplossen.
  6. Benoemen welke functie het techt heeft en wat rechtsbronnen zijn;

Inhoud

Inleiding Bedrijfskunde stelt de student in staat om globaal activiteiten van een organisatie te herkennen en benoemen vanuit 4 invalshoeken: operations management, organisational design and behavior, strategic management en management information systems. De student gaat intensief aan de slag met de stof door in periode 1 zich steeds gedurende korte tijd (1-2 weken) te focussen op 1 van de 4 invalshoeken.  Uiteindelijk leert de student om op basaal niveau de in een organisatie
aanwezige stromen in termen van mensen, middelen en informatie met elkaar in verband te brengen en rekening te houden met zowel de economische als juridische context.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde