Vak: Bedrijfsethiek 1 credits: 2

Vakcode
MRVP6ETH1
Naam
Bedrijfsethiek 1
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
A.J.J.M. Kersten
Werkvormen
  • Onderwijs
Toetsen
  • Bedrijfsethiek 1 - Opdracht

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten:
Leerdoel BE1: Bewust worden dat moraliteit ons leven raakt
Onder dit algemene leerdoel valt:
LO1: De student laat in groepsverband een of meerdere factoren van bespiegeling op ethiek zien door middel van een heldere, correcte en overtuigende presentatie.
LO2: De student kan 7 factoren beschrijven en aan de hand van deze 7 factoren verklaren hoe slecht gedrag op het werk kan worden voorkomen.
Leerdoel BE2: Inzien dat er goede en minder goede morele oordeelsvorming is
Onder dit algemene leerdoel valt:
LO3: De student kan actuele morele schendingen beoordelen door dit te plaatsen op een schaal van niet-integer tot zeer integer.
LO4: De student kan in discussie met anderen komen tot verantwoorde en beargumenteerde afwegingen van besproken en aangedragen dilemma’s

PLU's:
PLU1: De BKM’er identificeert organisatievraagstukken, analyseert, ontwerpt, implementeert en evalueert bedrijfsprocessen, verbetert en vernieuwt deze processen door oplossingen voor problemen aan te dragen en hanteert bij al deze activiteiten een integrale, ethische en maatschappelijk verantwoorde aanpak.
PLU2: De BKM’er maakt gebruik van gangbare methoden en technieken van praktijkgericht onderzoek, verantwoordt de eigen handelswijze en resultaten op een bedrijfskundig relevante en adequate manier aan de interne en externe stakeholders van de organisatie en relateert deze aan de doelstellingen van de organisatie.
PLU4: De BKM’er identificeert en analyseert (internationale) ontwikkelingen in de omgeving van een organisatie die van invloed (kunnen) zijn op het functioneren van de organisatie en vertaalt deze naar de organisatie met besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
PLU7: De BKM’er organiseert en regisseert de samenwerking tussen mensen in organisaties met oog voor de toegevoegde waarde van mensen in organisaties, houdt daarbij rekening met maatschappelijke, culturele en morele verschillen en overbrugt belangentegenstellingen.
PLU8: De BKM’er neemt initiatief, toont persoonlijk leiderschap en ethisch besef in het professioneel handelen en ontwikkelt en onderhoudt een professioneel netwerk.
PLU9: De BKM’er stuurt de eigen persoonlijke ontwikkeling vanuit een lerende opstelling en een onderzoekende, ondernemende en nieuwsgierige houding en structureert en voert zijn werk uit via de PDCA-cyclus.

Inhoud

In Bedrijfsethiek 1 focussen we ons op de 7 factoren die maken dat mensen handelen zoals ze handelen.

Factor 1: Clarity -Helderheid: over de helderheid van normen, waarden en verantwoordelijkheden.

Factor 2: Role modeling -Voorbeeldgedrag: mensen lezen de voor hen van toepassing zijnde normen af aan het gedrag van mensen die voor hen rolmodellen zijn.

Factor 3: Achievability -Uitvoerbaarheid: hierbij gaat het om de ruimte en de mogelijkheden die mensen krijgen om hun doelen, taken en verantwoordelijkheden te realiseren.

Factor 4: Commitment -Betrokkenheid: in hoeverre worden mensen gemotiveerd om zich in te zetten voor de belangen van de organisatie.

Factor 5: Transparancy -Transparantie: de mate waarin mensen zicht hebben op hun eigen gedrag en de effecten ervan als op dat van anderen.

Factor 6: Openness -Bespreekbaarheid: hoeveel ruimte hebben mensen binnen de organisatie om standpunten, gevoelens, dilemma’s en overtredingen aan de orde te stellen.

Factor 7: Enforcement -Handhaving: de mate waarin mensen binnen een organisatie worden gewaardeerd, of zelfs beloond voor gewenst gedrag, gestraft voor ongewenst gedrag en in hoeverre er wordt geleerd (!) van fouten, incidenten en ongelukken.

De insteek die we hanteren in het eerste jaar is restauratief van aard, want

(1) duidelijk is vaak wel wat goed handelen is

(2) maar dat dit helaas in organisaties niet altijd goed gaat: we gedragen ons soms verkeerd.

(3) We kunnen aan de hand van de 7 factoren verklaren waarom dit zo is

(4) met als gevolg dat we kunnen vaststellen wat we moeten doen -restaureren- om goed handelen terug te krijgen.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde