Vak: Inleiding Bedrijfkunde credits: 3
- Vakcode
- MRVP6IBK
- Naam
- Inleiding Bedrijfkunde
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- C.M. Sijtstra
- Werkvormen
-
- Onderwijs
- Toetsen
-
- Inl Bedrijfskunde x - Computer, organisatie tentamenbureau
Leeruitkomsten
LO1: De student (her)kent vanuit het kernvakgebied Operations Management: (voornamelijk hfdst 2)
a. verschillende typen transformatieprocessen binnen een organisatie;
b. verschillende klantenorderontkoppelpunten in een organisatie;
c. verschillende typen processen in een organisatie;
d. verschillende typen lay-out in een organisatie.
LO2: De student (her)kent vanuit het kernvakgebied Organisational Design and Behaviour: (voornamelijk hfdstn: 1, 3, 7, 8)
a. verschillende organisatiestructuren en organisatieculturen;
b. wat personeelsmanagement inhoudt in termen van het sturen van de in-, door- en uitstroom van personeel;
c. de belangrijkste dimensies van leiderschap.
LO3: De student (her)kent vanuit het kernvakgebied Strategic Management: (voornamelijk hfdstn 4 en 5)
a. de drie fasen in het proces van strategiebepaling: strategische situatieanalyse, strategieontwikkeling en strategie implementatie;
b. de stappen, noodzakelijk voor een eenvoudige strategische situatieanalyse;
c. de verschillende keuzes die gemaakt worden bij het ontwikkelen van een strategie (strategieontwikkeling);
d. de complexiteit van uitvoering en in gang zetten van strategie.
LO4: De student (her)kent vanuit het kernvakgebied Management InformatieSystemen: (voornamelijk hfdst 6)
a. de redenen waarom een bedrijf aan sturing moet doen;
b. welke rol informatie(voorziening) speelt bij de verschillende vormen van sturing;
c. hoe op (financiele) KPI’s kan worden gestuurd door het management.
PLU's:
a. verschillende typen transformatieprocessen binnen een organisatie;
b. verschillende klantenorderontkoppelpunten in een organisatie;
c. verschillende typen processen in een organisatie;
d. verschillende typen lay-out in een organisatie.
LO2: De student (her)kent vanuit het kernvakgebied Organisational Design and Behaviour: (voornamelijk hfdstn: 1, 3, 7, 8)
a. verschillende organisatiestructuren en organisatieculturen;
b. wat personeelsmanagement inhoudt in termen van het sturen van de in-, door- en uitstroom van personeel;
c. de belangrijkste dimensies van leiderschap.
LO3: De student (her)kent vanuit het kernvakgebied Strategic Management: (voornamelijk hfdstn 4 en 5)
a. de drie fasen in het proces van strategiebepaling: strategische situatieanalyse, strategieontwikkeling en strategie implementatie;
b. de stappen, noodzakelijk voor een eenvoudige strategische situatieanalyse;
c. de verschillende keuzes die gemaakt worden bij het ontwikkelen van een strategie (strategieontwikkeling);
d. de complexiteit van uitvoering en in gang zetten van strategie.
LO4: De student (her)kent vanuit het kernvakgebied Management InformatieSystemen: (voornamelijk hfdst 6)
a. de redenen waarom een bedrijf aan sturing moet doen;
b. welke rol informatie(voorziening) speelt bij de verschillende vormen van sturing;
c. hoe op (financiele) KPI’s kan worden gestuurd door het management.
PLU's:
PLU1: De BKM’er identificeert organisatievraagstukken, analyseert, ontwerpt, implementeert en evalueert bedrijfsprocessen, verbetert en vernieuwt deze processen door oplossingen voor problemen aan te dragen en hanteert bij al deze activiteiten een integrale, ethische en maatschappelijk verantwoorde aanpak.
PLU3: De BKM’er identificeert en analyseert (mogelijke) strategische, operationele, juridische en financiële risico’s van een organisatie, ontwerpt en implementeert maatregelen om deze risico’s te beheersen en evalueert deze maatregelen op hun effectiviteit voor de organisatie.
PLU5: De BKM’er adviseert vanuit een ondernemende en creatieve houding strategische alternatieven en innovatieve oplossingen voor problemen van organisaties ter verbetering en vernieuwing van hun bedrijfsprocessen.
Inhoud
Inleiding Bedrijfskunde stelt de student in staat om globaal activiteiten van een organisatie te herkennen en benoemen vanuit vier invalshoeken: operations management, organisational design and behavior, strategic management en management information systems.
De student gaat intensief aan de slag met de stof door zich steeds te focussen op één van de vier invalshoeken. Uiteindelijk leert de student om op basaal niveau de in een organisatie aanwezige stromen in termen van mensen, middelen en informatie met elkaar in verband te brengen en rekening te houden met zowel de economische als juridische context waarin een organisatie opereert.
De student gaat intensief aan de slag met de stof door zich steeds te focussen op één van de vier invalshoeken. Uiteindelijk leert de student om op basaal niveau de in een organisatie aanwezige stromen in termen van mensen, middelen en informatie met elkaar in verband te brengen en rekening te houden met zowel de economische als juridische context waarin een organisatie opereert.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Bedrijfskunde