Vak: Business Simulatie 1 credits: 5

Vakcode
ORVP19BUS1
Naam
Business Simulatie 1
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H. Bergsma
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Business Simulatie 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan een onderzoeksplan opstellen voor een primair onderzoek over consumenten en concurrenten binnen een vooraf afgestemde branche
  • kan een eenvoudig secundair onderzoek uitvoeren naar macro- en meso- omgevingsvariabelen binnen de context van business simulatie 1 (vooraf afgestemde branche)
  • kan een eenvoudig primair onderzoek uitvoeren naar meso-omgevingsvariabelen binnen de context van business simulatie 1 (vooraf afgestemde branche)
  • kan relevante kansen en bedreigingen van de vooraf afgestemde branche in kaart brengen.
  • kan de gegeven theorie en modellen van marktverkenning toepassen binnen de context van business simulatie 1 (vooraf afgestemde branche)
  • kan op effectieve en respectvolle wijze mondeling communiceren met collega’s, klanten en opdrachtgevers
  • kan uitleggen wat een handige manier is om teksten te bestuderen
  • kan effectief samenwerken met groepsgenoten volgens de gegeven theorie over groepsvorming binnen de context van business simulatie 1 (vooraf afgestemde branche)
  • kan binnen een projectgroep feedback geven en ontvangen volgens vooraf vastgestelde methodiek, binnen de context van business simulatie 1 (vooraf afgestemde branche
  • kan het belang uitleggen van plannen en organiseren
  • geeft blijk van zelfkennis in relatie tot zijn motivatie en zijn mogelijkheden voor de opleiding
  • kan op zijn eigen handelen reflecteren en neemt verantwoordelijkheid voor zijn handelen binnen een vastgestelde context en met behulp van voorgeschreven methodieken

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Dit vak zal starten met het in kaart brengen van de externe omgeving van een retailorganisatie. Met andere woorden, je gaat een bestaande retailbranche in kaart brengen (bijvoorbeeld de schoenenbranche). De externe omgeving is het gedeelte waar men binnen organisaties geen of slechts indirect invloed op heeft, maar dat wel invloed heeft op organisaties, de zogenaamde macro- en meso-omgeving van een organisatie. Zaken als: wat speelt er in de markt, wat zijn DESTEP-factoren, concurrenten, substituten, afnemers, leveranciers et cetera komen aan bod.  

Elke klas zal opgedeeld worden in groepen. Elke groep zal onderzoek doen naar een branche die samen met de docent afgestemd wordt. Deze groepen zullen de aantrekkelijkheid en de kansen en bedreigingen van de markt in kaart brengen om zo investeerders te overtuigen om een investering te doen in een nieuw op te zetten retailconcept.

Jullie gaan in groepen de externe omgeving van een organisatie onderzoeken en in kaart brengen. Om dit studieonderdeel en onderzoek tot een goed einde te brengen is Business Simulatie 1 verder onderverdeeld in Inhouds- en Proces- gedeelte. Verder gaan jullie de opgedane kennis van de andere studieonderdelen, Marketingomgeving Extern en Professionele Communicatie en Effectiviteit, gebruiken. Hierin leren jullie over de externe marketingomgeving, economische concepten en actualiteiten, vaardigheden in samenwerking, mondelinge en schriftelijke communicatie in het Engels en het Nederlands. Kortom alles wat je nodig hebt om samen met je medestudenten een goede analyse te maken (inhoud en samenwerkingsvaardigheden) en deze bevindingen aan de opdrachtgevers over te brengen (kennis en vaardigheden).

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management