Vak: Business Simulatie 2 - Praktijkonderzoek in Retail credits: 5

Vakcode
ORVP19BUS2
Naam
Business Simulatie 2 - Praktijkonderzoek in Retail
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H. Bergsma
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Business Simulatie 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • een relevante bedrijfscontext voor een mysteryshoponderzoek beschrijven
  • een beginnend mysteryshop onderzoek in groepsverband opzetten.
  • de retailmarketingtheorie en andere relevante theorie toepassen in een mysteryshoponderzoek in groepsverband waarbij resultaten worden teruggekoppeld middels een gefundeerd adviesrapport, geschreven volgens de Voorschriften Rapporteren, en een presentatie.
  • de retailmarketingtheorie en andere relevante theorie toepassen in een individueel winkelconcept die in een uitgebreid, zelf verklarend, moodboard zal worden weergegeven.
  • op effectieve en respectvolle wijze contact leggen met collega's, klanten en opdrachtgevers
  • op effectieve en respectvolle wijze mondeling communiceren met collega's, klanten en opdrachtgevers
  • effectief samenwerken met groepsgenoten binnen de context van business simulatie 2 en hierbinnen op het eigen handelen reflecteren
  • volgens aangereikte modellen reflecteren op de eigen studievoortgang, motivatie en studiekeuze en geeft blijk van zelfkennis in relatie tot zijn motivatie en zijn mogelijkheden voor de opleiding
  • op overtuigende wijze bevindingen voor een opdrachtgever presenteren

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Afgelopen periode heeft jullie groep een groot deel van de externe omgeving in kaart gebracht voor een bepaalde branche om zo de haalbaarheid van een eventueel nieuw retailconcept vanuit extern perspectief te analyseren. Zoals bekend heeft jullie groep ideeën om een vernieuwend retailconcept op te zetten.

Bij een eerste aanblik ziet de detailhandel er warrig en weinig gestructureerd uit. Formules, soorten winkels, vestigingsplaatsen, afmetingen en vloeroppervlakken, soorten van presentaties en de mate van bediening tonen een grote verscheidenheid. Elke willekeurige combinatie schijnt mogelijk te zijn. Het lijkt nauwelijks doenlijk dit onduidelijke geheel te vangen in een ordelijk systeem. Wie zich tussen de winkeliers beweegt, zal merken dat die wetmatigheden voor hen ook niet sterk leven. Het is een wereld van vooral veel doen.

Echter, wanneer er van dichtbij goed gekeken wordt, dan valt op dat de betere spelers in de markt niet zomaar 'wat' doen. Ze opereren uit een missie, visie, strategie en positionering. Om hun doelstelling te behalen proberen ze hun retailmarketingbeleid hier zo goed mogelijk op aan te laten sluiten zodat er consistent winkelconcept ontstaat die de consument in hun behoeften voorziet.

Daarom gaan jullie eerst voor een andere retailer in de branche een mysteryshop onderzoek uitvoeren. Op deze wijze krijg je goed inzicht in wat wel en niet werkt voor een specifiek retailconcept en wellicht zelfs deels voor een branche. Naast dat je deze informatie aan de opdrachtgever, de retailer in kwestie, terugkoppelt, gebruiken jullie de gevonden informatie ook om je individuele winkelconcept verder te onderbouwen zodat dit concept in grotere mate haalbaar is. In jullie groep zijn verschillende zienswijzen ontstaan over hoe je een retailconcept kunt inrichten. Daarom maken alle groepsleden een eigen winkelconcept.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management