Vak: Marketingmix Retail & Financiën In MKB basis credits: 5

Vakcode
ORVP19MRF
Naam
Marketingmix Retail & Financiën In MKB basis
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H. Bergsma
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Financiën in MKB bedrijfsadministratie 1 - Overige toetsing
  • Online Marketing - Overige toetsing
  • Retailmarketing - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:

De student:

  • kan de geschiedenis, hedendaagse functies en ontwikkelingen in de retailmarketing benoemen en onderscheiden.
  • kan de retailmonitorformule, het omzetbegrip en gerelateerde aspecten beschrijven en onderscheiden.
  • kan de P’s van de retailmarketingmix en bijbehorende theorie zoals beschreven in de verplichte literatuur benoemen en onderscheiden
  • De student heeft aan het eind van deze course:
    • Kennis van de begrippen betreffende Online Marketing
    • Kennis van en over Online Marketing beleid en over hoe de verschillende instrumenten en kanalen ingezet kunnen worden bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen
  • Inkopen, verkopen en retouren journaliseren.
  • De OmzetBelasting (OB) journaliseren.
  • Prive-boekingen
  • “Geld Onderweg” journaliseren, ook bij gebruik van moderne betalingsmiddelen zoals PIN.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Retailmarketing
Retailmarketing is een gespecialiseerde manier van kijken naar de marketing rondom het retail- en franchisegebeuren. Bij dit studieonderdeel gaan jullie je verder verdiepen in de interne kant oftewel de micro kant van organisaties. Dit zal gedaan worden vanuit een retail perspectief.

Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:

  • de P’s van retailmarketing,
  • segmenteren, doelgroepen en positionering vanuit een retailperspectief,
  • de geschiedenis van retailmarketing en het nut ervan,
  • trends en ontwikkelingen in de retail,
  • retailmarketing en e-commerce,

De opgedane kennis kan gebruik worden bij de opdrachten van business simulatie 2.

Online marketing
De kern van dit studieonderdeel is het meegeven van solide basiskennis in online marketing alsmede een verdieping van de, op dit moment beschikbare, online marketing tooling. Er wordt specifiek ingegaan op de werking van Google Analytics, SEO, SEA, Display Advertising, conversieoptimalisatie en contentmarketing.

Financiën in het MKB
Elke ondernemer die een product of dienst verkoopt, zal willen weten of dit winstgevend gebeurd. Ook veel bedrijfsbeslissingen worden gebaseerd op financiële informatie. Veel van deze informatie wordt gehaald uit een boekhouding. Ook de belastingdienst eist dat er een boekhouding wordt gevoerd.
Dit vak vormt de basis voor de leerlijnen Bedrijfsadministratie en Bedrijfseconomie.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management