Vak: Ondernemerschap - Het runnen van een studentenbedrijf stap 1 t/m 5 credits: 5

Vakcode
ORVP19ONM1
Naam
Ondernemerschap - Het runnen van een studentenbedrijf stap 1 t/m 5
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. Loef
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Ondernemerschap - Runnen studentbedr 1-5 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • samen met anderen de eerste vijf stappen van het studentbedrijf realiseren en past bijbehorende theorieën en eenvoudig praktijkgericht onderzoek toe.
  • in cocreatie een innovatief bedrijfsidee naar een product of dienst vertalen dat een behoefte vervult van een specifieke doelgroep binnen een specifieke context.
  • laten zien welke persoonlijke waarden en doelen hij nastreeft en hoe dit bijdraagt aan het studentbedrijf. 
  • bijdragen aan een pitch waarin een geëvolueerd (resultaat van meerdere iteraties van BMC (herhalingen)) bedrijfsmodel en prototype gepresenteerd worden, zodanig dat het gehele bedrijfsidee inzichtelijk wordt gemaakt en de jury overtuigd is van het potentiele succes van het bedrijfsidee. De canvasmodeliteraties en onderzoek zijn onderbouwend en overtuigeng m.b.t. het potentiele succes van het bedrijfsidee. 
  • zich opstellen als teamplayer en draagt bij aan de gezamenlijke resultaten.
  • feedback geven en ontvangen van collega’s en benut hierbij concrete voorbeelden van goede en minder goede samenwerking.
  • zich flexibel tonen, staat open voor voorstellen van anderen en reflecteert op zijn eigen handelen.
  • een concrete verbetering/persoonlijk leerdoel formuleren, zo SMART mogelijk, voor het volgende blok.

Inhoud

Niveau:
Inleidend
 
Inhoud:
Zoals in de inleiding van het semester beschreven is, gaan jullie in blok 3 starten met een eigen bedrijf. Jullie gaan jullie verdiepen in het proces, kennis en vaardigheden die komen kijken bij het starten van een onderneming. Door het ervaren van ondernemerschap krijg je beter inzicht en vaardigheden in het opzetten en uitbouwen van bedrijven en bestaande organisaties. Jullie zullen zowel inhoudelijke-, vaardigheids- en houdings- gerelateerde studieonderdelen (inhoud en proces) volgen om zo de kans op succesvol ondernemen te vergroten.  

In het eerste gedeelte van de periode gaan jullie opzoek naar een haalbaar bedrijfsidee. Er zal aandacht besteed worden aan de eerdere fases in het student ondernemerschapsproces waaronder waarde creatie, waarde proposities, het valideren van waarde proposities, financiële aspecten etc. De student zal op basisniveau de nieuw opgezette organisatie opzetten en volgen. Aan het einde van de periode zal er op een externe locatie een evenement georganiseerd worden waar de studenten de resultaten van de periode in groepsverband zullen pitchen aan een jury.

Veel van de kennis en vaardigheden die jullie gaan leren in andere vakken dit semester kunnen gebruikt en toegepast worden in het Eigen Bedrijf.  Met andere woorden, jullie gaan de geleerde kennis en vaardigheden van bijvoorbeeld Concept en Verdienmodel en PCE in een integrale context (het eigen bedrijf) gebruiken en toepassen. Hierin leren jullie over (kwalitatief) onderzoek, bedrijfseconomie, vaardigheden in samenwerking, mondelinge en schriftelijke communicatie in het Engels en het Nederlands.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.
 
Kosten:
Ca. € 55,-.
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management