Vak: Professionele Communicatie en Effectiviteit 2 credits: 5

Vakcode
ORVP19PCE2
Naam
Professionele Communicatie en Effectiviteit 2
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
B.H. Martens-Pras
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Bedrijfscommunicatie Engels 2 - Overige toetsing
  • Bedrijfscommunicatie Nederlands 2 - Overige toetsing
  • Professionele effectiviteit 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan op effectieve en respectvolle wijze contact leggen met collega’s, klanten en opdrachtgevers
  • kan op effectieve en respectvolle wijze mondeling communiceren met collega’s, klanten en opdrachtgevers
  • kan de basis gespreksvaardigheden te benoemen en kan uitleggen wat het belang hiervan is in de praktijk.
  • kan de do’s en don’ts van overtuigend presenteren benoemen 
  • kan de do’s en don’ts van overtuigend presenteren op basisniveau toepassen
  • kan op zijn eigen handelen reflecteren en neemt verantwoordelijkheid voor zijn handelen binnen een vastgestelde context en met behulp van voorgeschreven methodieken
  • analyseert en beoordeelt in een groep op basis van een format de online promotie van de branche van BUS1 en presenteert hierover.
  • ontwikkelt een plan van aanpak voor een eigen te ontwikkelen website voor zijn eigen retailconcept.
  • maakt op basis van een bestaand format een eenvoudige website voor een nieuwe dienst voor zijn eigen retailconcept, waarvoor hij effectieve webteksten schrijft, gebruikmakend van de theorie.
  • kan in groepsverband, een eenvoudig secundair onderzoek uitvoeren naar macro- en meso- omgevingsvariabelen binnen de context van business simulatie 1 (vooraf afgestemde branche).
  • kan informatie vergaren uit gespecialiseerde, academische of professionele vakbladen. Je kunt hoofd- van bijzaken onderscheiden en de informatie van verschillende bronnen schriftelijk combineren.
  • kan in groepsverband, een effectief rapport schrijven in zakelijk Engels waarin je voor en nadelen van verschillende opties kunt uitleggen en je je taalgebruik afstemt op de doelgroep. Het rapport bevat heldere, begrijpelijke, doorlopende tekst die voldoet aan de standaard BCE conventies voor lay-out en alinea-indeling. Spelling en leesteken-gebruik zijn correct en cohesie bevorderende elementen worden gebruikt
  • kan met hoge trefzekerheid vakspecifiek vocabulaire toepassen. Van minder frequente woorden en uitdrukkingen kun je het taalgebruik controleren door gebruik te maken van websites, (online) fora en eentalige woordenboeken.
  • kan vergissingen en fouten corrigeren zodra je je ervan bewust bent of als ze tot onbegrip en misverstanden leiden. Je kunt notitie nemen van ‘veelgemaakte fouten’ en bewust opletten of je ze maakt.
  • kan in groepsverband, een tien tot vijftien minuten durende presentatie in het Engels geven over een cultuurprofiel betreffende de zakelijke gebruiken in een Engelstalige handelscultuur.
  • kan basisgrammatica en vakspecifiek vocabulaire toepassen, zowel tijdens de presentatie, als in het verslag, dusdanig correct in vooraf vastgestelde context en onderwerpen, zodat de zakelijke communicatie in het Engels effectief is.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Het studieonderdeel Professionele communicatie en Effectiviteit bestaat uit drie onderdelen: Professionele effectiviteit, Bedrijfscommunicatie Nederlands en Bedrijfscommunicatie Engels. Bij dit studieonderdeel staat communiceren centraal, zowel schriftelijk als mondeling en in het Engels en het Nederlands.

Het onderdeel Professionele Effectiviteit draait vooral om ‘mondelinge communicatie’. Daarbij kun je denken aan helder communiceren en goed kunnen luisteren, maar er is nog veel meer dan dat. Ook zaken als:
- kunnen samenwerken in een team,
- contact kunnen leggen en onderhouden met collega’s en andere partijen,
- op overtuigende wijze bevindingen kunnen presenteren,
- reflecteren op eigen handelen,
- etc.
vallen hieronder. 

In blok 2 gaan jullie onder anderen mystery shoppen. De hierbij opgedane bevindingen presenteren jullie vervolgens aan de opdrachtgever. Hierbij zijn communicatieve vaardigheden onontbeerlijk. Daarom wordt er bij dit onderdeel van PCE aandacht besteed aan een aantal zaken die van belang zijn in het contact met collega's en andere partijen. Ook staat het onderwerp "overtuigend presenteren" op het programma.

Bij Bedrijfscommunicatie Nederlands maak je voor je eigen te ontwikkelen retailconcept een website. Belangrijk daarbij zijn overtuigende en doelgroepgerichte teksten. Als voorbereiding op deze opdracht doe je met je projectgroep een klein onderzoek naar online promotie binnen de branche en maak je een plan van aanpak voor je eigen website. 

Bij het onderdeel Business Communication English start je in blok 1 met het in kaart brengen van de externe omgeving van een retailorganisatie. In het kader van globalisering en de opmars van (online) buitenlandse spelers is het van belang het totaalplaatje te presenteren aan je klant, waarbij de internationale ambities van het bedrijf worden meegenomen. Jullie gaan daarom, in groepen, één buitenlandse, Engelssprekende, potentiele markt in kaart brengen. Je zult daarvoor Engelstalige bronmateriaal moeten zoeken en analyseren en de concurrentie moeten onderzoeken. Je schrijft daarover een ‘extra’ hoofdstuk voor de klant, waarin je je bevindingen effectief in het Engels weet over te brengen. Omdat te kunnen doen ga je je Engelse schrijfvaardigheid oefenen en aan de slag met vakspecifiek jargon. Verder ga je verdiepen in de typische handelsgebruiken van de gekozen cultuur en deze, in je groep, presenteren aan de klas.

Om je bewust te maken van mogelijke hiaten op het gebied van Engelse grammatica, wordt in de eerste week van blok 1 een startvaardighedentoets afgenomen. Mocht je deze toets niet halen, dan ben je verplicht, gedurende blok 1,2,3 een online zelfstudieprogramma te doorlopen. Aan het eind van blok 3 wordt de ENVA toets opnieuw aangeboden. De credits voor Business Communication in English blok 3 zijn gekoppeld aan het resultaat van de ENVA herkansing.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management