Vak: Professionele Communicatie en Effectiviteit 3 credits: 5

Vakcode
ORVP19PCE3
Naam
Professionele Communicatie en Effectiviteit 3
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
B.H. Martens-Pras
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Bedrijfscommunicatie Engels 3 - Overige toetsing
  • Bedrijfscommunicatie Nederlands 3 - Overige toetsing
  • Professionele effectiviteit 3 - Overige toetsing
  • Taalvaardigheid Engels (ENVA) - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • het belang van creatief denken uitleggen;
  • de eigen kernkwaliteiten en valkuilen benoemen en toelichten hoe hij/zij deze heeft ingezet tijdens blok 3;
  • een aantal basisprincipes m.b.t. de leidinggevende stijlen van Hersey en Blanchard benoemen, herkennen en indien nodig toepassen;
  • een aantal basisprincipes m.b.t. conflicten en conflicthantering benoemen, herkennen en indien nodig toepassen;
  • verschillende soorten teksten schrijven in het Nederlands, die goed gestructureerd zijn en in correct Nederlands.
  • passend taalgebruik hanteren voor verschillende tekstsoorten in het Nederlands.
  • Informatie vergaren in het Engels d.m.v. telefoneren in het Engels en het schrijven van zakelijke e-mails;
  • Zakelijke e-mails in het Engels schrijven en rekening houden met toon en gepast, professioneel woordgebruik;
  • Een portfolio samenstellen van relevante netwerkactiviteiten die betrekking hebben op het eigen bedrijfsconcept;
  • Uitgebreide en goede aantekeningen maken bij een luisterfragment;
  • Op grond van gemaakte aantekeningen een goede weergave hiervan geven, in vrij correct Engels;
  • Basisgrammatica en vocabulaire worden correct toegepast, zodat mondelinge en schriftelijke communicatie overtuigend en effectief is.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Het studieonderdeel Professionele communicatie en Effectiviteit bestaat uit drie onderdelen: Professionele effectiviteit, Bedrijfscommunicatie Nederlands en Bedrijfscommunicatie Engels. Bij dit studieonderdeel staat communiceren centraal, zowel schriftelijk als mondeling en in het Engels en het Nederlands.

Zoals bekend gaan  jullie in blok 3 op zoek naar een haalbaar idee om met een eigen bedrijf te kunnen starten. Daarom wordt bij Professionele Effectiviteit aandacht besteed aan creativiteit. Daarnaast zal er in  het eigen bedrijf leiding gegeven moeten worden en zullen er soms wellicht conflicten zijn. Dus ook deze onderwerpen komen dit blok aan bod bij Persoonlijke Effectiviteit.

Bij Bedrijfscommunicatie Nederlands ga je werken aan je schrijfvaardigheid, zowel op zakelijk als op creatief gebied. Wekelijks krijg je een schrijfopdracht waarmee je oefent met verschillende tekstsoorten en verschillende soorten taalgebruik. Het doel is om meer vaardig te worden in het schrijven van een goed gestructureerde tekst waarin je je zelf op de juiste manier kunt uitdrukken. De verschillende schrijfopdrachten verzamel je in een portfolio die je aan het eind van het blok inlevert.

Voor Bedrijfscommunicatie Engels ga je tijdens de Engelse les werken aan je basis communicatievaardigheden in het zakelijk Engels, zodat je de weide wereld in kunt om je bedrijf te promoten middels een bedrijfspresentatie, om je netwerk uit te breiden, en om advies in te winnen bij experts. Als eerste stap ga je in blok 3  je focussen op het contact maken met het buitenland door ze te bellen en te e-mailen.  De focus ligt hierbij op de ontwikkelingsfase van je student company; dus in plaats van rollenspellen, ga jij zelf bepalen wie je gaat benaderen per email, per telefoon/skype. Deze beroepsproducten bundel je aan het eind in een groepsportfolio.

Verder ga je in dit blok als groep iedere week vergaderen voor je student company tijdens de dedicated dag. Eén van deze vergaderingen dient in het Engels gehouden te worden, waarbij je aantoont dat je relevante grammatica en vocabulaire dusdanig effectief kunt inzetten, zodat je op gepaste wijze je mening kunt geven en kunt discussiëren. Deze vergadering dient gefilmd te worden, en ingeleverd te worden via Blackboard. Je bijdrage aan de vergadering wordt individueel beoordeeld. In het verlengde hiervan staat het Engels schrijven in dit blok daarom in het kader van note-taking en het schrijven van action minutes (notulen). Elke les zal geoefend worden met note-taking d.m.v. het aanbieden van korte luisterfragmenten waarbij je eerst zo uitgebreid mogelijk aantekeningen moet maken, en vervolgens in goedlopende zinnen die informatie op logische wijze moet weergeven in bijvoorbeeld een vergaderverslag.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management