Vak: Professionele Communicatie en Effectiviteit 4 credits: 5

Vakcode
ORVP19PCE4
Naam
Professionele Communicatie en Effectiviteit 4
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
B.H. Martens-Pras
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Bedrijfscommunicatie Engels 4 - Overige toetsing
  • Bedrijfscommunicatie Nederlands 4 - Overige toetsing
  • Professionele effectiviteit 4 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
  • schrijft samen met medestudenten een eenvoudig marketingcommunicatieplan met de voorgeschreven onderdelen voor de eigen onderneming.
  • maakt samen met anderen passende online en offline communicatiemiddelen voortkomend uit het marketingcommunicatieplan.
  • gebruikt in de communicatiemiddelen creatieve en commerciële taal, aansluitend bij de doelgroep van de eigen onderneming.
  • presenteert zijn student company + product/concept in het Engels, volgens de op Blackboard beschreven criteria.
  • maakt gebruik van marketing-gerelateerde vocabulaire in een sales presentatie in het Engels.
  • vergaart informatie in het Engels door middel van telefoneren in het Engels en het schrijven van zakelijke e-mails.
  • schrijft zakelijke e-mails in het Engels en houdt rekening met toon en gepast, professioneel woordgebruik.
  • past basisgrammatica en vocabulaire correct toe, zodat de Engelse sales presentatie, en telefonische dan wel schriftelijke communicatie overtuigend en effectief is.
  • is in staat zich op professionele wijze te gedragen tijdens beurzen.
  • benoemt wat er verstaan wordt onder business performance.
  • is in staat om zich (indien wenselijk) te gedragen volgens de richtlijnen van business performance.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Het studieonderdeel Professionele communicatie en Effectiviteit bestaat uit drie onderdelen: Professionele effectiviteit, Bedrijfscommunicatie Nederlands en Bedrijfscommunicatie Engels. Bij dit studieonderdeel staat communiceren centraal, zowel schriftelijk als mondeling en in het Engels en het Nederlands.

Bedrijfscommunicatie Nederlands
Jullie gaan vanuit een strategie een consistent communicatiebeeld neerzetten bij potentiële klanten. Daarom gaan jullie een eenvoudig marketingcommunicatieplan opstellen voor jullie eigen onderneming. In dit plan beschrijven jullie onder andere jullie creatieve concept en de middelen die je gaat inzetten om je doelgroep te bereiken. Deze offline en online communicatiemiddelen, zoals bijvoorbeeld een flyer, een Instagrampost, gaan jullie ook daadwerkelijk maken.

Bedrijfscommunicatie Engels
In blok 4 staat bij Communicatie Engels het product van jullie bedrijf en het promoten hiervan centraal. Jullie gaan aan de slag met een sales presentatie van jullie product in het Engels. Om een hoogwaardige sales presentatie neer ze zetten als groep, doorlopen jullie een aantal stadia:

Eerst gaan jullie je verdiepen in het marketing en business model canvas vocabulaire. Dit wordt getoetst middels een individuele, digitale vocabulaire toets.
Om jullie spreekvaardigheid m.b.t. tot jullie bedrijf te oefenen zoeken jullie vervolgens contact met een internationale Marketing Management student. Jullie organiseren een digitale ontmoeting en vragen feedback op jullie product(concept).
Vervolgens maken jullie een presentatie, volgens de richtlijnen op BB, en nemen jullie de presentatie op per video. Deze video wordt op BB gepubliceerd via Pitch2Peer.
Via Pitch2Peer ontvangen jullie feedback op jullie presentatie, waar jullie vervolgens mee aan de slag gaan.
Na een verbeterslag wordt de uiteindelijke presentatie via BB Collaborate gehouden, in het bijzijn van de docent en minstens 1 andere groep uit dezelfde branche.
Aansluitend ga je werken aan je basis communicatievaardigheden in het zakelijk Engels. Je gaat aan de slag met verschillende spreekoefeningen in het Engels (algemene presentatievaardigheden, smalltalk, telefoneren etc.) Ook schrijf je eenvoudige commerciële teksten zoals professionele e-mails.

Professionele effectiviteit
Uiteindelijk gaan jullie met je eigen bedrijf een aantal salesactiviteiten uitvoeren.  Daarom wordt bij Professionele Effectiviteit aandacht besteed aan hoe je je als verkoper dient te gedragen op een beurs. Ook wordt aandacht besteed aan "Business Performance", dit gaan om omgangsvormen in het algemeen.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management