Vak: Concept en Verdienmodel credits: 5

Vakcode
ORVP20CVE
Naam
Concept en Verdienmodel
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. de Boer
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Bedrijfseconomie - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau
  • Onderzoek - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • een onderzoeksvraag formuleren
  • het verschil aangeven tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek en deze soorten onderzoek herkennen
  • interviews verwerken
  • onderzoek kritisch evalueren
  • een bedrijf adviseren op grond van feiten
  • via de Mediatheek literatuur zoeken over een onderwerp
  • een verslag schrijven volgens de BCN (APA) richtlijnen voor een onderzoeksverslag (incl netjes bronvermelden)
  • zich inhoudelijk professioneel gedragen  (geen plagiaat/ houden aan deadlines)

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Wanneer nagedacht wordt over het oprichten van een bedrijf, of de (in- en ) verkoop van een product of dienst komen vrijwel automatisch vragen naar boven als :  Zal dit idee succesvol zijn op de markt?  Wat vindt de toekomstige klant van dit idee?  Hoeveel wil de klant betalen? Hoe moet het in de markt gezet worden?  Welke adviezen kunnen we halen uit andermans ervaringen? Wat zijn de (on)kosten de gemaakt moeten worden?

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management