Vak: Marketingomgeving Extern (Marketing, Onderzoek, Rekenen) credits: 5

Vakcode
ORVP20MAE
Naam
Marketingomgeving Extern (Marketing, Onderzoek, Rekenen)
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H. Bergsma
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Marketingomgeving Extern - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau
  • Rekenvaardigheden - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan het begrip marketing en de theorie van macro-, meso- en micro-omgeving uitleggen.
  • kan het marketingjargon gerelateerd aan de externe bedrijfsomgeving uitleggen o.a. koopgedrag, segmentatieproces, kansen & bedreigingen.
  • kan verschillende vormen van desk- en fieldresarch en voor en nadelen van de vormen onderscheiden.
  • heeft kennis en begrip van algemeen economische termen en de rol en invloed van de overheid in de economie.
  • heeft kennis en begrip van de conjunctuur en het economisch kringloop model.
  • heeft kennis en begrip van de rol van geld en internationalisering. 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
In dit studieonderdeel staan de inhoudelijke aspecten centraal die toe zullen worden gepast in het contextuele studieonderdeel; Business Simulatie 1. In dit studieonderdeel gaan jullie de eerste stappen zetten om het jargon oftewel de taal van marketing, onderzoek en economie leren. 

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management