Vak: Uitvoering en Verantwoording credits: 5

Vakcode
ORVP20UVA
Naam
Uitvoering en Verantwoording
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. de Boer
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Marktgericht organiseren - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau
  • Retailcalculaties - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
Marktgericht organiseren:
De student kan:
  1. de onderdelen en samenhang van het 7s model benoemen en onderscheiden.
  2. de afzonderlijke S-en uit het 7S model benoemen en onderscheiden.
  3. marketingcommunicatie strategieen benoemen en onderscheiden
  4. het begrip Reclame en hoe dit begrip effectief ingezet kan worden benoemen en onderscheiden.
  5. de begrippen Direct marketing en Sales promotion en hoe deze begrippen effectief ingezet kunnen worden benoemen en onderscheiden
  6. het begrip Internationale marketing en hoe dit begrip effectief ingezet kan worden benoemen en onderscheiden. 

Commericiële calculaties:

De student kan aan na het volgen van dit onderdeel kwantitatieve marketinggegevens via specifieke berekeningsmethoden omzetten in informatiegegevens op de volgende gebieden:

  • vraag en markt
  • elasticiteiten
  • distributie
  • promotie
  • prijs
  • inleidend steekproefonderzoek

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Deze periode gaan jullie meer naar de interne kant van de organisaties kijken en hoe organisaties geld kunnen verdienen. Om waarde te creeren en daarvoor geld te ontvangen, is het voor organisaties van belang om waar te maken wat je zegt te zijn. Oftewel, wanneer je intern als organisatie anders bent dan dat men extern probeert over te brengen op klanten en andere stake holders, dan prikken zij daar doorheen en zullen de prestaties van de onderneming hieronder lijden. Daarom staat bij marktgericht organiseren organisatiekunde en het promoten van organisaties centraal en zullen jullie bij commerciele calculaties belangrijke berekeningen leren maken om inzichtelijke te maken of hetgeen dat bedacht ook commercieel haalbaar is voor een organisatie.

In de dagelijkse praktijk van de ondernemer spelen commerciële berekeningen een belangrijke rol. Dat is de reden dat we het vak hier aanbieden. Je maakt kennis met de belangrijkste calculaties voor de ondernemer: de break-evenberekening, marktschattingen, distributiekengetallen, vraagelasticiteit, berekeningen rond directe marketingacties, etc. Commerciële Calculaties bevat dus alle berekeningen die bij marketingbeslissingen horen.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management