Vak: Afstudeeropdracht credits: 30

Vakcode
SRVB15AO
Naam
Afstudeeropdracht
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.G. Wesselink
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Afstudeeropdracht - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten:
De student als ‘beginnende beroepsbeoefenaar’ ontwerpt en maakt een ‘professioneel product’ (zie leeruitkomsten) en kan dat verantwoorden tegenover bedrijf en/of vakgenoten.
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Innoveren, waardecreatie, resultaatgerichthandelen, onderzoekend vermogen, analytisch vermogen, lerend vermogen en communiceren dienen op eindniveau aangetoond te worden.

De leeruitkomsten staan nader uitgewerkt in de afstudeerhandleiding.

Inhoud

Niveau:
Gevorderd

Inhoud:
Schriftelijk:
Voor de afstudeeropdracht zijn de volgende afstudeerdoelen geformuleerd.
De student:
  • kan een strategisch ondernemingsplan opstellen of een vraagstuk op het gebied van ondernemersbeleid analyseren, oplossingen voorstellen en in een rapport presenteren;
  • past theoretische kennis die binnen de opleiding aan bod is gekomen toe in de praktijk;
  • heeft inzicht in de aspecten die samenhangen met het opstarten van een bedrijf;
  • kan verschillende strategische opties tactisch en financieel onderbouwen;
  • kan aanbevelingen doen voor het implementatietraject;
  • kan een rapport schrijven over het traject van vraagstelling naar oplossing;
  • is in staat de resultaten van de opdracht mondeling te presenteren en te verdedigen.
NB: In de doelstellingen is aangegeven dat bij de afstudeeropdracht het kan gaan om twee verschillende typen eindproducten: een ondernemingsplan of een advies over een vraagstuk op het gebied van ondernemersbeleid. In de uitgangspunten voor de opleiding wordt gesteld dat Ondernemerschap & Retail Management studenten breed opleidt voor zelfstandig ondernemerschap in het MKB en in de retail, of tot ondernemend manager in de retail. Dit biedt een mooi aanknopingspunt voor inperking van mogelijke onderwerpen. Kern van het zelfstandig ondernemerschap is dat men in staat is de continuïteit van een onderneming te waarborgen. Dat veronderstelt dat er op strategisch, tactisch en operationeel niveau marktactiviteiten worden uitgevoerd, met aandacht voor interne en externe bedrijfsaspecten. Deze integrale benadering geeft ook de diepgang aan van het afstudeerwerk. Bij het gekozen onderwerp dienen deze aspecten aan bod te komen.
 
Mondeling:
Het mondeling vindt plaats op basis van de door de student uitgewerkte afstudeeropdracht. De student is in staat de resultaten van de opdracht mondeling te presenteren en te verdedigen en zijn advies in een brede context te plaatsen.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de Blackboard course.

Instapvoorwaarden:
De student wordt toegelaten tot de afstudeerfase als hij 115 studiepunten uit jaar 2 en 3 heeft behaald. De minor heeft gevolgd, én tenminste 10 credits van de 15 credits vanuit blok 13 al heeft ontvangen.
 
Het schriftelijk deel van de afstudeeropdracht is voor BCN als voldoende beoordeeld voordat de student zijn mondelinge verdediging/prestentatie kan houden.

Bijzonderheden:
Voor vragen rond afstudeerrijpheid dien je contact op te nemen met je studiecoach. Voor inhoudelijke vragen m.b.t. de afstudeerstage en de organisatie hiervan kun je contact opnemen met het Praktijkbureau IMM (kamer T101).
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management