Vak: Marktonderzoek - Theorie credits: 2

Vakcode
SRVB15MOT
Naam
Marktonderzoek - Theorie
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
A.S. Niemeijer
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marktonderzoek - Theorie - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • een onderzoeksvraag specificeren.
  • het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek benoemen.
  • belangrijke methodologische begrippen, zoals: betrouwbaarheid, validiteit, representativiteit omschrijven.
  • de meetniveaus benoemen en weet welke gevolgen deze hebben voor de beschrijvende en toetsende statistiek.
  • een verantwoorde keuze maken uit eenvoudige statistische technieken.
  • een betrouwbaarheidsinterval uitrekenen + de relevantie ervan uitleggen.
  • de betekenis van het statistische begrip significant uitleggen.
  • onderzoek kritisch beoordelen op onderdelen als steekproeftrekking, analyses en interpretatie.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Kennis van het verrichten van onderzoek, de verschillende fasen van onderzoek en de wijze waarop kwalitatief en kwantitatief onderzoek wordt verricht en (statistisch) geanalyseerd zijn essentieel om tot een juiste interpretatie van onderzoek te komen. De student leert eigen en ander onderzoek kritisch te beoordelen en vergaart kennis om eigen onderzoek op te zetten en uit te voeren.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
48 EC in propedeuse/toelating jaar 2

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management