Vak: Bedrijfscommunicatie Nederlands 7 credits: 1

Vakcode
SRVB16BCN7
Naam
Bedrijfscommunicatie Nederlands 7
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
B.H. Martens-Pras
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Bedrijfscommunicatie Nederlands 7 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
Aan het eind van dit blok kun je:
  • De vaste onderdelen van een offerte gebruiken
  • Producteigenschappen in klantvoordelen omzetten (in een sellogram)
  • De sellogram gebruiken om zo klantgericht mogelijk te schrijven
  • Het AIDA-model in de offerte verwerken
  • Schrijven in een zakelijke maar hedendaagse stijl en in de juiste persoonlijke toon
  • Op basis van een casus een offertebrief en cijferoverzicht schrijven
 

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Een commercieel gesprek wordt vaak gevolgd door een schriftelijke fase, de offertefase. In de offerte staat wat in het gesprek besproken is. De klantwens en het aanbod moeten in de offerte duidelijk terugkomen. De klant moet door de brief het gevoel krijgen dat er naar hem geluisterd is en dat hij begrepen wordt. Hij moet zich dus persoonlijk aangesproken voelen. In dit onderdeel schrijf je dan ook een offerte in de vorm van een verkoopbrief. Deze verkoopbrief gaat gepaard met het bijbehorend cijferoverzicht

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
48 EC in propedeuse/toelating jaar 2

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

Bijzonderheden:
Voorbereiding op en aanwezigheid bij de lessen is verplicht.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management