Vak: Inkoop credits: 2

Vakcode
SRVB16INK
Naam
Inkoop
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
A.E.J. Rust
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Inkoop - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
  1. Aangeven hoe een inkoopstrategie opgesteld moet worden en hoe dit per product gedifferentieerd kan worden door middel van inkoopportfolio’s
  2. Uitleggen hoe het tactische en operationeel inkoopproces vormgegeven kan worden.
  3. Return on Investment kunnen berekenen en de effecten van inkoop op de ROI kunnen analyseren en interpreteren.
  4. Een model opzetten waarmee leveranciers beoordeeld kunnen worden op geleverde prestaties.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
De eerste stap in het primaire proces van bedrijven is de inkoop van goederen en/of diensten.
Bij ‘inkoop’; denk je in eerste instantie aan het aankopen van grondstoffen, goederen of diensten om die weer aan klanten door te verkopen of als grondstof te gebruiken in de vorm van een eigen product of dienst. Maar ook het kopen van producten en diensten voor eigen gebruik binnen je bedrijf valt ook onder de inkoopfunctie. Bedrijven kopen over het algemeen veel verschillende producten en diensten in. Inkoop gaat niet alleen om bijvoorbeeld grondstoffen, kantoorbenodigdheden of computers. Onder inkoop valt ook het aannemen van tijdelijk personeel als zzp’ers, of als uitzendkrachten. Inkoop gaat over alles waar een factuur tegenover staat.
Bij private organisaties is inkoop wezenlijk voor het bereiken van concurrentievoordeel: ook het MKB realiseert zich dit de laatste jaren in toenemende mate. De vraag naar inkopers op tactisch en strategisch niveau is daardoor sterk gegroeid in het bedrijfsleven.
In de publieke sector staat inkoop ook volop in de belangstelling. Als de overheid goederen of diensten afneemt van een bedrijf, gelden steeds vaker de Europese aanbestedingsrichtlijnen, een ‘dynamisch onderdeel van de Inkoop met soms complexe inhoud’. Gevolg is dat de overheid een groeiende behoefte heeft aan ‘young professionals’ met inkoopkennis
Inkoop draagt bij aan het bereiken van organisatiedoelstellingen, er kunnen keuzes worden gemaakt die verschil maken voor het ROI (rendement op geïnvesteerd vermogen) van organisaties, of verschil maken voor andere doelstellingen. Dit maakt Inkoop een ‘management tool’. Grote organisaties beschouwen inkoop dan ook als een belangrijk strategisch aspect van de bedrijfsvoering. Inkoop richt zich tegenwoordig vooral op de toegevoegde waarde in de Supply Chain: het creëren van klantwaarde samen met één of meer toeleveranciers.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
48 EC in propedeuse/toelating jaar 2
 
Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.


 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management