Vak: Sales credits: 1

Vakcode
SRVB16SLS
Naam
Sales
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
H.W. Vrijburg
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Sales - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student is na dit blok in staat:
  • zakelijke relaties aan te knopen met prospects in een B-to-B situatie;
  • uit te leggen uit welke 5 fasen een behoeftengericht B-to-B verkoopgesprek bestaat;
  • de 5 fasen in een behoeftengericht B-to-B verkoopgesprek toe te passen;
  • een behoeftengericht B-to-B verkoopgesprek te openen volgens de richtlijnen zoals die tijdens de verkooptraining zijn aangereikt;
  • tijdens een behoeftengericht B-to-B verkoopgesprek de behoefte te bepalen volgens de richtlijnen zoals die tijdens de verkooptraining zijn aangereikt;
  • tijdens een behoeftengericht B-to-B verkoopgesprek een product te presenteren volgens de richtlijnen zoals die tijdens de verkooptraining zijn aangereikt;
  • tijdens een behoeftengericht B-to-B verkoopgesprek over de prijs te onderhandelen volgens de richtlijnen zoals die tijdens de verkooptraining zijn aangereikt;
  • een behoeftengericht B-to-B verkoopgesprek af te sluiten volgens de richtlijnen zoals die tijdens de verkooptraining zijn aangereikt;
  • effectief te communiceren tijdens een B-to-B verkoopgesprek volgens de richtlijnen zoals die tijdens de training zijn aangereikt.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Tijdens de training worden de verschillende fasen van een verkoopgesprek behandeld en geoefend. De afronding bestaat uit het voeren van een business-to-business verkoopgesprek met twee gesprekspartners.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management