Vak: Communicatieve Vaardigheden 11 credits: 1

Vakcode
SRVB17CMV11
Naam
Communicatieve Vaardigheden 11
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
H.W. Vrijburg
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Communicatieve Vaardigheden 11 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
Na het volgen van dit studieonderdeel kan de student:
  • in (de voorbereiding van) het contact met stakeholders een professionele beroepshouding laten zien;
  • een gesprek voeren voor het ontwikkelen van zakelijke relaties;
  • aan de hand van tijdens de les aangereikte theorie een gesprek voeren met een zakelijke relatie om een adviesvraag helder te krijgen;
  • de eigen communicatiestijl herkennen en benoemen;
  • aan de hand van tijdens de les aangereikte theorie een voortgangsgesprek voeren met een opdrachtgever.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
De student voert in aansluiting op de IOP een eerste gesprek met een opdrachtgever om de adviesvraag helder te krijgen. Ook voert de student halverwege het adviestraject een voortgangsgesprek met deze opdrachtgever om de voortgang in het adviesgesprek af te stemmen.
Om dit te realiseren krijgt de student oefeningen om de eerste fasen in het adviesproces te kunnen toepassen en training in het voeren van intake- en voortgangsgesprekken.
De student kan ervoor kiezen dit project in een energie context te doen. Dit houdt in dat de beroepsproducten gericht zijn op een innovatie in het energieveld. Studenten krijgen hiermee vanuit de opleiding toegang tot het energiespeerpunt netwerk.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
  • P behaald.
  • Meer dan 48 EC behaald in jaar 2.
  • Bedrijfsvoering van heel jaar 2 behaald.
  • Blok 5 en 6 helemaal behaald.
  • Van de blokken 7 en 8 één van de onderstaande combinaties behaald:
    • Blok 7: Inkoop (SRVB16INK) en Sales (SRVB16SLS) (4EC)
    • Blok 8: HRM/Recht theorie (SRVB14HRT), HRM/Recht Praktijkopdracht (SRVB15HRO) en HRM/Recht Gespreksvoering (SRVB15HRG) (6 EC)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management