Vak: New Business Development 1 credits: 3

Vakcode
SRVB17NBD1
Naam
New Business Development 1
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
M.S. Bokma
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • New Business Development 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
Na dit blok kun je:
  • Voor een externe opdrachtgever een marktonderzoek uitvoeren, resulterend in een go/no go-beslissing over het nieuwe product/dienstconcept;
  • de resultaten van een marktonderzoek omzetten in een concreet concept voor een nieuw product/dienst;
  • een innovatief concept doorontwikkelen naar een haalbaar bedrijfsidee;
  • effectief samenwerken met andere projectleden binnen de eigen bedrijfsomgeving;
  • een taak- en functieverdeling maken voor de eigen project groep.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
In blok 5 zal de projectgroep een externe opdrachtgever zoeken (MKB bedrijf). Daarvoor wordt een nieuw product of dienst ontwikkeld. Gedurende blok 5 en wordt er marktonderzoek naar de innovatie gedaan. Aan het einde van dit blok wordt het conceptidee definitief gemaakt.
De studenten doen dit project in een energie context. Dit houdt in dat de beroepsproducten gericht zijn op een innovatie in het energieveld. Studenten krijgen hiermee vanuit de opleiding toegang tot het energiespeerpunt netwerk.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management