Vak: New Business Development 2 credits: 3

Vakcode
SRVB17NBD2
Naam
New Business Development 2
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
M.S. Bokma
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • New Business Development 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Compententies:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • is in staat minimaal één keer op de helft van het project op zijn eigen handelen te reflecteren in onderling overleg met zijn medegroepsgenoten en toont na afloop aan dat hij op minimaal twee ondernemersvaardigheidsaspecten 'gegroeid’ is;
  • kan voor de opdrachtgever – een klein MKB bedrijf – een product introductieplan opstellen, bestaande uit onder andere een bedrijfseconomische onderbouwing;
  • is in staat organisatorische consequenties te signaleren van de introductie van het nieuwe product;
  • kan het totale portfolio van het bedrijf overzien en toekomstig portfolio beleid van het bedrijf vormgeven;
  • is in staat het ontwikkelde productconcept in blok 5 definitief vorm te geven in blok 6, zodat het product/de dienst daadwerkelijk verkocht kan gaan worden bij de start van blok 7.
 

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
In blok 6 gaat het student bedrijf de planning schrijven om de innovatie op de markt te brengen. Gedurende dit blok wordt een implementatieplan geschreven voor de productintroductie, inclusief financiële onderbouwing. Dit resulteert in een concreet advies aan de opdrachtgever.
De studenten doen dit project in een energie context. Dit houdt in dat de beroepsproducten gericht zijn op een innovatie in het energieveld. Studenten krijgen hiermee vanuit de opleiding toegang tot het energiespeerpunt netwerk.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
48 EC in propedeuse/toelating jaar 2

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management