Vak: Strategische Analyse Praktijkopdracht credits: 3

Vakcode
SRVB17SAP
Naam
Strategische Analyse Praktijkopdracht
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
M.S. Bokma
Werkvormen
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Strategische Analyse Praktijkopdracht - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan missie, visie en marktdefinitie van een bedrijf opstellen en beoordelen;
  • is in staat keuzes voor (deel)analysemethoden te verantwoorden ten aanzien van de Interne en Externe analyse;
  • kan de markt van een bedrijf door middel van een Externe analyse analyseren;
  • ziet op basis van de Externe analyse Kansen en Bedreigingen voor een bedrijf;
  • kan een Interne analyse van een bedrijf uitvoeren;
  • kan op basis van de Interne analyse Sterkten en Zwakten van een bedrijf identificeren;
  • kan een SWOT-analyse uitvoeren voor het bedrijf;
  • is in staat om een Strategische Analyse kort, scherp en inhoudelijk relevant op analytisch niveau te schrijven.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Aan het eind van het onderwijsblok is er een strategische analyse geschreven voor de opdrachtgever, waarbij het plan eindigt met een SWOT-analyse waarin de problematiek van het bedrijf helder, eenduidig en concreet uiteengezet wordt, als basis voor toekomstig strategisch beleid (blok 12) van het bedrijf. Het project wordt beëindigd met een eindverslag (de strategische analyse van de opdrachtgever) en een eindgesprek met de docent en de projectgroep. Uitgangspunt bij de Strategische Analyse zijn dit type rapportages in het bedrijfsleven, dit houdt in dat de deelanalyses kort, bondig, en inhoudelijk relevant worden opgesteld. Vandaar dat er met een maximum aantal bladzijden wordt gewerkt waarbinnen de Strategische Analyse moet worden geschreven (exclusief eventuele bijlagen). Daarnaast is het NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) een belangrijke graadmeter: met name de NIMA-B2 en C2 examens kennen dezelfde randvoorwaarde, qua omvang van de analyse. Ook MBA theorie van strategische analyse en planning wordt bij dit project als randvoorwaarde toegepast.
De student kan ervoor kiezen dit project in een energie context te doen. Dit houdt in dat de beroepsproducten gericht zijn op een innovatie in het energieveld. Studenten krijgen hiermee vanuit de opleiding toegang tot het energiespeerpunt netwerk.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
  • P behaald.
  • Meer dan 48 EC behaald in jaar 2.
  • Bedrijfsvoering van heel jaar 2 behaald.
  • Blok 5 en 6 helemaal behaald.
  • Van de blokken 7 en 8 één van de onderstaande combinaties behaald:
    • Blok 7: Inkoop (SRVB16INK) en Sales (SRVB16SLS) (4EC)
    • Blok 8: HRM/Recht theorie (SRVB14HRT), HRM/Recht Praktijkopdracht (SRVB15HRO) en HRM/Recht Gespreksvoering (SRVB15HRG) (6 EC)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management