Vak: Strategische Implementatie Praktijkopdracht credits: 3

Vakcode
SRVB17SIP
Naam
Strategische Implementatie Praktijkopdracht
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Strat Implementatie Praktijkopdracht - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
  • de externe en interne omgeving van een bedrijf, op basis van een gegeven situatie analyseren, zodanig dat 4 kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten vastgesteld kunnen worden;
  • vier strategische issues (2 kansissues en 2 probleemissues) van een onderneming definiëren;
  • drie realistische strategische opties formuleren zoals die in de praktijk van het bedrijfsleven ook wordt geformuleerd;
  • uit deze 3 opties een strategische keuze maken op basis van de keuzecriteria van Frambach en Nijssen;
  • de strategische keuze onderbouwen aan de hand van de theorie van Porter, Treacy & Wiersema, Anderson en/of Blue Ocean Strategy;
  • marketingactiviteiten uitwerken in de vorm van 4 P’s die een bijdrage leveren aan de geformuleerde of de te formuleren doelstelling van het bedrijf;
  • de uiteindelijke resultaten als advies verwerken in een rapport en presenteren;
  • De student kan de veranderkundige consequenties toepassen in een strategisch advies.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
De focus van Strategische Implementatie in blok 12 ligt op strategievorming in midden- en klein bedrijven. De opdrachtgever vanuit blok 11 wenst na de strategische analyse een strategisch advies en lange termijn koers voor zijn bedrijf. De projectgroep fungeert als extern adviesbureau. Er worden tijdens het project een 3-tal concrete strategische opties geformuleerd, de beste optie wordt gekozen en deze wordt uitgewerkt in een strategisch advies, inclusief financiële onderbouwing en tactische en/of operationele planning. Het strategisch marketingplan dient helder, concreet en consistent te zijn.
De student kan ervoor kiezen dit project in een energie context te doen. Dit houdt in dat de beroepsproducten gericht zijn op een innovatie in het energieveld. Studenten krijgen hiermee vanuit de opleiding toegang tot het energiespeerpunt netwerk.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
  • P behaald.
  • Meer dan 48 EC behaald in jaar 2.
  • Bedrijfsvoering van heel jaar 2 behaald.
  • Blok 5 en 6 helemaal behaald.
  • Van de blokken 7 en 8 één van de onderstaande combinaties behaald:
    • Blok 7: Inkoop (SRVB16INK) en Sales (SRVB16SLS) (4EC)
    • Blok 8: HRM/Recht theorie (SRVB14HRT), HRM/Recht Praktijkopdracht (SRVB15HRO) en HRM/Recht Gespreksvoering (SRVB15HRG) (6 EC)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management