Vak: Strategische Marketing analyses credits: 2

Vakcode
SRVB17STM1
Naam
Strategische Marketing analyses
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
M.S. Bokma
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Strategische Marketing analyses - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan missie, visie en marktdefinitie van een bedrijf opstellen en beoordelen;
  • is in staat keuzes voor (deel)analysemethoden te verantwoorden ten aanzien van de Interne en Externe analyse;
  • kan de markt van een bedrijf door middel van een Externe analyse analyseren;
  • ziet op basis van de Externe analyse Kansen en Bedreigingen voor een bedrijf;
  • kan een Interne analyse van een bedrijf uitvoeren;
  • kan op basis van de Interne analyse Sterkten en Zwakten van een bedrijf identificeren;
  • kan een SWOT-analyse uitvoeren voor het bedrijf;
  • kan op grond van de analyses het centrale probleem formuleren.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Het vak Strategische Marketing tot en met de SWOT ondersteunt direct de Integrale Opdracht van blok 11. Tijdens de colleges wordt ingegaan op de theorie over missie, visie, marktdefinitie, externe analyse, interne analyse en SWOT-analyse. Ook worden voorbeelden van de diverse onderwerpen uitgedeeld en besproken.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
  • P behaald.
  • Meer dan 48 EC behaald in jaar 2.
  • Bedrijfsvoering van heel jaar 2 behaald.
  • Blok 5 en 6 helemaal behaald.
  • Van de blokken 7 en 8 één van de onderstaande combinaties behaald:
    • Blok 7: Inkoop (SRVB16INK) en Sales (SRVB16SLS) (4EC)
    • Blok 8: HRM/Recht theorie (SRVB14HRT), HRM/Recht Praktijkopdracht (SRVB15HRO) en HRM/Recht Gespreksvoering (SRVB15HRG) (6 EC)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management