Vak: Strategische Marketing keuzes credits: 2

Vakcode
SRVB17STM2
Naam
Strategische Marketing keuzes
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
M.S. Bokma
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Strategische Marketing keuzes - Computer, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
  • de externe en interne omgeving van een bedrijf, op basis van een gegeven situatie analyseren, zodanig dat 4 kansen, bedreigingen, sterkten en zwakten vastgesteld kunnen worden;
  • vier strategische issues (2 kansissues en 2 probleemissues) van een onderneming definiëren;
  • drie realistische strategische opties formuleren zoals die in de praktijk van het bedrijfsleven ook wordt geformuleerd;
  • uit deze 3 opties een strategische keuze maken op basis van de keuzecriteria van Frambach en Nijssen;
  • de strategische keuze onderbouwen aan de hand van de theorie van Porter, Treacy & Wiersema, Anderson en/of Blue Ocean Strategy;
  • marketingactiviteiten uitwerken in de vorm van 4 P’s die een bijdrage leveren aan de geformuleerde of de te formuleren doelstelling van het bedrijf.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Het vak Strategische Marketing vanaf de SWOT vormt de logische voortzetting van blok 11 van de opleiding ORM. Om het gedefinieerde NIMA B-eindniveau van het Instituut voor Marketing Management te behalen, wordt er bij dit vak dieper ingegaan op het strategisch marketing planningsproces. Er wordt ingegaan op de strategietyperingen van Porter, Treacy & Wiersema, Blue Ocean Strategy en Long Tail Strategie. De vorm waarin het vak wordt gegeven (werkcolleges en ter afsluiting een schriftelijk tentamen) lijkt op het huidige NIMA B2-examen. Een ander belangrijk doel van het vak is om studenten voor te bereiden op de blokken 15 en 16, het afstudeertraject van de opleiding.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
  • P behaald.
  • Meer dan 48 EC behaald in jaar 2.
  • Bedrijfsvoering van heel jaar 2 behaald.
  • Blok 5 en 6 helemaal behaald.
  • Van de blokken 7 en 8 één van de onderstaande combinaties behaald:
    • Blok 7: Inkoop (SRVB16INK) en Sales (SRVB16SLS) (4EC)
    • Blok 8: HRM/Recht theorie (SRVB14HRT), HRM/Recht Praktijkopdracht (SRVB15HRO) en HRM/Recht Gespreksvoering (SRVB15HRG) (6 EC)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management