Vak: Creativiteit credits: 1

Vakcode
SRVB20CRE
Naam
Creativiteit
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Werkcollege
  • Werkvorm 1
Toetsen
  • Creativiteit - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
Na het volgen van dit onderdeel:
  • kun je een eenvoudig proces begeleiden en/of ondersteunen mbt het ontwikkelen van nieuwe concepten (d.i. plannen, producten, processen etc.);
  • kun je verschillende creatieve technieken toepassen op dit ontwikkelingsproces teneinde het proces zo open mogelijk vorm te geven.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Bij creativiteit gaan we in op de verschillende creatieve technieken die als ondersteuning kunnen dienen bij bijv. een innovatie- of productontwikkelingstraject. Nadruk zal komen te liggen op de effectiviteit van verschillende technieken in relatie tot het gewenste resultaat.
De studenten doen dit project in een energie context. Dit houdt in dat de beroepsproducten gericht zijn op een innovatie in het energieveld. Studenten krijgen hiermee vanuit de opleiding toegang tot het energiespeerpunt netwerk.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
48 EC in propedeuse/toelating jaar 2
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management