Vak: Marktonderzoek - Toegepast credits: 2

Vakcode
SRVB20MTG
Naam
Marktonderzoek - Toegepast
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
A.S. Niemeijer
Werkvormen
  • Intervisie
  • Practicum / Training
  • Supervisie
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marktonderzoek - Toegepast - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
Na afloop van ‘marktonderzoek – toegepast’ kan de student:
  • een onderzoeksvraag gericht op samenhang formuleren;
  • een plan van aanpak maken voor kwalitatief of kwantitatief onderzoek;
  • een vragenlijst maken die aansluit bij een set van onderzoeksvragen;
  • gegevens verwerken met SPSS;
  • zowel beschrijvende als eenvoudige toetsende statistische technieken gebruiken;
  • op basis van de uitkomsten conclusies trekken en adviezen geven;
  • een uitgevoerd onderzoek (eigen onderzoek en onderzoek van anderen) kritisch evalueren.
De student leert om samen te werken en kritisch te denken over doelen van een onderzoeksproject en zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
De student past de theorie met betrekking tot onderzoek doen (marktonderzoek – theorie) toe. Hij verricht marktonderzoek voor een nieuwe dienst/product binnen een bedrijfsomgeving. De student verricht deskresearch en gaat vervolgens (mede op basis van diepte-interviews =kwalitatief onderzoek) een meer kwantitatief onderzoek naar de behoeften van potentiële klanten verrichten. Er wordt in groepsverband een enquête opgesteld en afgenomen. Voor de verwerking van de gegevens wordt gebruik gemaakt van het statistische programma SPSS.
De studenten doen dit project in een energie context. Dit houdt in dat de beroepsproducten gericht zijn op een innovatie in het energieveld. Studenten krijgen hiermee vanuit de opleiding toegang tot het energiespeerpunt netwerk.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
48 EC in propedeuse/toelating jaar 2

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management