Vak: ALO Sales credits: 5

Vakcode
CELP20ALO3
Naam
ALO Sales
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.T. Uitslag
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • English Negotiations - Overige toetsing
  • Gespreksvaardigheden - Overige toetsing
  • Toepassen theorie 3 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken

Leeruitkomsten:

Sales:

• Heeft inzicht in de verkoopprocessen van een organisatie; 
• Weet de relatie tussen verkoop en marketing te beschrijven en hoe deze elkaar kunnen versterken; 
• Kan het begrip klantgerichtheid uitleggen en kan inschatten op welke manier deze te verbeteren waardoor klanten geworven en behouden kunnen worden;
• Kan het begrip waardepropositie toepassen in een praktijksitiatie; 
• Heeft inzicht in de basisaspecten van Account- en Relatiemanagement; 
• kan het bedrijfsproces Sales beschrijven en analyseren, weet knelpunten te benoemen en formuleert voorstellen ter verbetering voor duurzame waardecreatie.
• analyseert de markt en voert klantportfoliomanagement en suspectanalyses uit. 
• beoordeelt de potentie van de suspects, prospects en klanten en stemt daar de activiteiten op af (funnelmanagement) 
• Kan in een adviesrapport analyses opstellen van de huidige klantendatabase, SMART geformuleerde salesdoelstellingen, onderbouwde salesacties en de geschatte kosten en opbrengsten.

Engels:
Het voeren van een mondelinge sales onderhandeling in het Engels. Met bijbehorend vocabulair en technieken.

Gespreksvaardigheden:
• Kent de opbouw, de fasen  van het salesgesprek
• kan een verkoopgesprek goed voorbereiden;
• Is in staat verbinding te krijgen met gesprekspartner;
• kan met vraagtechnieken achter de behoeften komen van de klant;
• kan een oplossing met overtuiging brengen door de oplossing te onderbouwen met argumenten
• kan een gesprek met succes afsluiten 
 

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend
Verdiepend
Gevorderd

Inhoud:
Dit vak zal in studiejaar 2020-2021 voor het eerst worden aangeboden en is op dit moment in ontwikkeling. De inhoud van dit vak zal voor de start op Blackboard verschijnen.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance