Vak: Veranderkunde 2 credits: 3

Vakcode
CEVB19JCAVRK2
Naam
Veranderkunde 2
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. Rozema
Werkvormen
  • Action learning
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Veranderkunde 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan aan de hand van configuraties van Mintzberg de organisatie typeren;
  • kan aan de hand van de resultaten van de ingevulde OCAI vragenlijst de huidige en gewenste organisatiecultuur typeren en beschrijven;
  • kan aan de hand van de  resultaten van de ingevulde vragenlijst over veranderkleuren de dominante veranderkleur van een organisatie beschrijven;
  • kan aan de hand van de  resultaten van de ingevulde Dynamo vragenlijst de veranderbereidheid in termen van moeten, willen en kunnen veranderen beschrijven;
  • kan met verzamelde informatie de verbanden leggen tussen de resultaten van analyse en hiermee een breed en rijk beeld geven van de orgainsatie.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
In dit vak, het hele jaar bestaande uit 12 credit en 4 blokken, gaan we kijken naar perspectieven van uitersten op het gebied van veranderen. In de opleiding heb je veelal het perspectief van gepland veranderen, plan-do-check-act, meegekregen. We kijken nu vooral naar spontaan veranderen op basis van sociaal constructionisme.
In voorbereiding op de lessen worden artikelen met opdrachten aangereikt die in de lessen worden besproken. We gaan daarover met elkaar in debat. Van elkaar leren en met elkaar leren. In het hele jaar bouw je een portfolio op, met alle opdrachten
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.



 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance