Vak: Ergotherapie en ouderen credits: 5
- Vakcode
- ETVP21THEMA4
- Naam
- Ergotherapie en ouderen
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- G.J. Roorda-Huisman
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Kennistoets digitaal - Computer, organisatie ToetsCentrum
- Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
De student…
- Benoemt welke werkzaamheden een ergotherapeut uitvoert die vanuit een eerstelijns praktijk met ouderen werkt.
- Benoemt wat de meest voorkomende problematiek, handelingsvragen en mogelijke interventies zijn bij de doelgroep ouderen.
- Formuleert samen met een oudere en zijn/haar cliëntsysteem doelen en maakt een ergotherapeutisch plan van aanpak waarbij de student gemaakte keuzes onderbouwt met vakliteratuur en maakt daarbij gebruik van minimaal 1 Engelstalige bron.
- Doet aanbevelingen op het gebied van zitten in de rolstoel, uitvoeren van transfers en het gebruik van loophulpmiddelen tijdens het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.
- Past de ideeën vanuit technologie- thuis en zorgtechnologie toe op een deel van een woonomgeving met bijbehorende woningaanpassing
Inhoud
In dit thema werken studenten wijkgericht en ligt de nadruk op de omgeving: wat is de invloed van de omgeving op het handelen en welke factoren dragen bij aan het wel of niet kunnen participeren in de samenleving.
In de integrale leerlijn werken studenten aan een project waarbij ze een regio in Noord-Nederland verder gaan verkennen en op zoek gaan naar de relatie tussen de omgeving en handelingsvraagstukken bij diverse populaties.
In de integrale leerlijn werken studenten aan een project waarbij ze een regio in Noord-Nederland verder gaan verkennen en op zoek gaan naar de relatie tussen de omgeving en handelingsvraagstukken bij diverse populaties.
- De integrale leerlijn wordt in dit thema getoetst; studenten maken een wijkscan die ze presenteren middels een vlog en presentatie.
- De vaardigheden leerlijn wordt getoetst door middel van een individuele toets waarbij met een simulatie cliënt een keukentafelgesprek wordt gevoerd.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies