Vak: Strategic Management credits: 5

Vakcode
FEMH17SM1A
Naam
Strategic Management
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.W. van der Zee
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Strategisch Management - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De student:
  1. Signaleert ontwikkelingen in de externe omgeving van een organisatie, die van belang zijn bij het genereren van oplossingen voor een organisatie en adviseert hierover.
  2. Beoordeelt, in een complexe context en op basis van relevante concepten, modellen en door de organisatie geformuleerde missie, visie en waarden de ondernemingsstrategie op realiteitswaarde. De student houdt daarbij rekening met zaken als marktomstandigheden, structuur, maatschappelijke verantwoordelijkheid, ethiek, duurzaamheid, de potentie van de onderneming en de persoonlijkheidskenmerken van de bestuurder.
  3. Levert een bijdrage aan het ontwerpen van een Balanced Scorecard, gericht op sturing, beheersing en monitoring van een organisatie.
  4. Vertaalt en verantwoordt de strategie van een (mkb)-onderneming naar actiepunten om de kloof tussen globale strategische uitspraken en specifieke strategische doelen te dichten.
  5. Signaleert de risico’s en relaties, die bestaan tussen de persoonlijkheid van de bestuurder(s), de stijl van leidinggeven en de besluitvorming in de context van de aard, cultuur en fase van de onderneming, haar producten, markten e.d.
  6. Formuleert en verantwoordt op hoofdlijnen, hoe prestaties en/of producten gedurende de levensloop van de onderneming kunnen worden versterkt of verbeterd door innovatie en goed ondernemerschap.
  7. Signaleert en beoordeelt op welke wijze organisaties in een veranderende omgeving handelen of hun doelen en resultaten kunnen bereiken, hoe veranderprocessen hieraan bijdragen, gebruik makend van bijvoorbeeld organisatiediagnose en sterkte-zwakte analyse, rekening houdend met organisatiecultuur en (mogelijke) weerstand tegen verandering.
  8. Onderkent en beargumenteert of de condities (beleid, cultuur, instrumentarium e.d.) in de organisatie bijdragen aan de motivatie, ontwikkeling en binding van medewerkers.
  9. Levert een bijdrage aan een business case gericht op het ontwikkelen van draagvlak voor een investeringsbesluit

Inhoud

Het vak Strategic Management leert studenten om inzicht te krijgen in de lange termijn doelstellingen van instellingen (profit zowel als non-profit instellingen) en om voorstellen te doen deze doelstellingen (indien nodig en/of gewenst) regelmatig aan te passen op basis van een veranderende omgeving.

Het boek "Exploring Strategy" van Johnson, Whittington, Scholes, Agwin en Regnér, 11e druk, ISBN 978-1-292-14512-9 vormt de basis voor dit studieonderdeel. Daarnaast zal er veel met casussen worden gewerkt. Het boek is Engelstalig.

 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance