Vak: Keuzemodule Logopedie en Neuropsychologie credits: 3
- Vakcode
- LOVH6KNP
- Naam
- Keuzemodule Logopedie en Neuropsychologie
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A. Huttmann
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Schriftelijke toets - Schriftelijk, eigen organisatie
Leeruitkomsten
Je werkt aan de volgende leeruitkomsten
- De student observeert en benoemt de cognitieve beperkingen aan de hand van een beeldopname van een (fictieve) patiënt die een activiteit uitvoert.
- De student voorspelt de mogelijke gevolgen van de vastgestelde cognitieve beperkingen voor de logopedische interventie en onderbouwt met relevante literatuur.
- De student legt bij een casus van een (fictieve) patiënt met cognitieve communicatiestoornissen uit en onderbouwt wat passende diagnostiek- en behandelmogelijkheden zijn.
Inhoud
Niveau: Verdiepend (2)
Inhoud:
Logopedisten die met patiënten met neurologische beschadiging werken krijgen te maken met meer dan alleen de bekende logopedische stoornissen dysfagie, dysarthrie, afasie en spraakapraxie. In het onderwijs van blok 4 en 6 (voltijdonderwijs) en de module Neurolgie (deeltijdonderwijs) zijn de neurologische-, neuropsychologische- en psychologische gevolgen als gevolg van hersenletsel kort besproken. De zichtbare en onzichtbare gevolgen van de hersenbeschadiging zijn bij het revalidatieproces zeer belangrijk en vereisen een interdisciplinaire benadering. Dit betekent dat de logopedist onder andere nauw samenwerkt met de neuropsycholoog.
In deze keuzemodule wordt dieper ingegaan op de bijkomende cognitieve beperkingen en de gevolgen daarvan voor het logopedisch handelen. Het interdisciplinaire samenwerken en het komen tot een gezamenlijk plan van aanpak staat hierbij centraal.
Je leert neuropsychologische functiestoornissen herkennen en beschrijven en je logopedische interventie hierop aan te passen.
CANMEDS: (diverse kernhandelingen)
Logopedist
Gezondheidscoach
Professional
Bijzonderheden:
Deelname min. 16 studenten, max. 30
Logopedisten die met patiënten met neurologische beschadiging werken krijgen te maken met meer dan alleen de bekende logopedische stoornissen dysfagie, dysarthrie, afasie en spraakapraxie. In het onderwijs van blok 4 en 6 (voltijdonderwijs) en de module Neurolgie (deeltijdonderwijs) zijn de neurologische-, neuropsychologische- en psychologische gevolgen als gevolg van hersenletsel kort besproken. De zichtbare en onzichtbare gevolgen van de hersenbeschadiging zijn bij het revalidatieproces zeer belangrijk en vereisen een interdisciplinaire benadering. Dit betekent dat de logopedist onder andere nauw samenwerkt met de neuropsycholoog.
In deze keuzemodule wordt dieper ingegaan op de bijkomende cognitieve beperkingen en de gevolgen daarvan voor het logopedisch handelen. Het interdisciplinaire samenwerken en het komen tot een gezamenlijk plan van aanpak staat hierbij centraal.
Je leert neuropsychologische functiestoornissen herkennen en beschrijven en je logopedische interventie hierop aan te passen.
CANMEDS: (diverse kernhandelingen)
Logopedist
Gezondheidscoach
Professional
Bijzonderheden:
Deelname min. 16 studenten, max. 30
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies