Vak: Onderdeel EC1 credits: 5

Vakcode
MTLB19TH31EC1
Naam
Onderdeel EC1
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
E.T. Gerbers-van den Heuvel
Werkvormen
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Tentamen - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

  • De student benoemt de voor abdominaal-, schouder-, knie- en enkel echografie relevante anatomie en beschrijft hun fysiologische samenhang.
  • De student begrijpt en verklaard de wijze waarop het echografisch beeld tot stand komt.
  • De student kan de toepasbaarheid van echografisch onderzoek in het abdomen en het bewegingsapparaat benoemen en verklaren.
  • De student kan standaard metingen onderscheiden en op waarde schatten.
  • De student toont kennis van het normaal echografisch beeld en de meest voorkomende afwijkingen van het abdomen en bewegingsapparaat.
  • De student kan de basale werking van een echografietoestel onder woorden brengen.
  • De student kan fysische basisbegrippen zoals, akoestische impedantie, refectie, resolutie, etc. benoemen uitleggen.
  • De student kent de mogelijkheden omtrent beeldoptimalisatie en kan hun werking verklaren.
  • De student heeft kennis van de veiligheidsrisico's en weet hoe deze in de praktijk te beperken.
  • De student kan fysische basisbegrippen van doppleronderzoek zoals, dopplershift, aliasing, color coding etc. benoemen en uitleggen.

Inhoud

Studieonderdeel echografie 1 heeft als doel om de student theoretische kennis aan te leren voor het uitvoeren van een echografisch onderzoek van het abdomen en bewegingsapparaat. De volgende onderwerpen worden in dit onderdeel van de echografie behandeld:
Akoestische impedantie, attenuatie, resolutie, kwaliteitscontrole, artefacten, nieuwe technieken en veiligheid.
Daarnaast heeft deel 1 van de echografie als doel om de praktische vaardigheden aan te leren voor het uitvoeren van een echografisch onderzoek van het hart, hals- en beenvaten waarbij onder andere Doppler wordt toegepast. Op de afdeling zal de student onderzoek doen naar de gebruikte protocollen en linken leggen met de theorie.

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies